آیا ازدواج با دختر بزرگتر از خود غلط است؟

Leah Aguirre LCSW

6 Signs of Being Stuck in a Fantasy of a Relationship

بزرگتر بودن دختر در ازدواج

3 دقیقه

مترجم:

محمدسجاد غفوری

انتخاب شریک زندگی مناسب، با معیارها و خصوصیات اخلاقی و رفتاری همسو، می‌تواند ضامن خوشبختی و سعادت در زندگی مشترک باشد. در این میان، سن یکی از فاکتورهایی است که در انتخاب همسر مورد توجه قرار می‌گیرد. معمولا ازدواج دختر با پسر بزرگتر از خود یک عرف است. در این جا یک سوال مهم برای جوان ها وجود دارد. بزرگتر بودن دختر در ازدواج چه چالش ها و فرصت هایی به وجود می‌آورد؟ آیا چنین ازدواجی به طور قطع به شکست منجر می‌شود؟

چالش‌های بزرگتر بودن دختر در ازدواج

یکی از چالش‌های ازدواج با دختر بزرگتر، تفاوت در انتظارات و توقعات طرفین است. بیشتر بودن سن دختر در ابتدای زندگی مشترک می‌تواند به معنای  انتظارات  و توقعات عاطفی و اجتماعی بیشتر از همسر خود باشد. در حالی که ممکن است پسران به دلیل سن کمتر، هنوز در حال بلوغ فکری و عاطفی باشند و در برآورده کردن این توقعات ناتوان باشند. این موضوع می‌تواند به بروز نارضایتی و تنش در زندگی مشترک منجر شود.

با افزایش سن، باروری زنان به طور طبیعی کاهش می‌یابد. در ازدواج‌ با دختر بزرگتر ، ممکن است فرزندآوری با چالش‌هایی روبرو شود. این موضوع می‌تواند برای زوج‌هایی که به داشتن فرزند تمایل دارند، ایجاد چالش کند.

ازدواج با دختر بزرگتر، در جوامعی که به سنت‌ازدواج کوچک تر بودن دختر از پسر  پایبند هستند، ممکن است به عنوان یک ازدواج نامعمول تلقی شود. این موضوع می‌تواند زوج را در معرض نگاه‌های سنگین، قضاوت‌ها و انتقادهای اطرافیان قرار دهد و به بار روانی آنها اضافه کند.

جنبه های مثبت بزرگتر بودن دختر در ازدواج

  1. دکتر سالویا اسمیث در مقاله ای با عنوان 9 دلیل مطلوبیت بزرگتر بودن دختر در ازدواج دلایلی برای این نوع ازدواج بیان میکند. در زیر مهمترین جنبه های مثبت استدلال دکتر اسمیث را با هم مرور میکنیم.

    خودآگاهی و بلوغ فکری: زنان با سن بیشتر به طور کلی از خودآگاهی و بلوغ فکری بالاتری برخوردارند. آنها به خوبی خود را می‌شناسند، می‌دانند چه می‌خواهند و در زندگی به دنبال چه چیزی هستند. این امر می‌تواند به ایجاد یک رابطه پایدار و سالم کمک کند.

    اعتماد به نفس: زنان بزرگتر معمولاً اعتماد به نفس بیشتری دارند. آنها در زندگی خود تجارب بیشتری کسب کرده‌اند و به توانایی‌های خود ایمان دارند. این اعتماد به نفس می‌تواند به ایجاد یک رابطه قوی و پرثبات کمک کند.

    توانایی کنترل احساس: معمولا بزرگتر بودن دخترها برای ازدواج باعث افزایش توانایی آن‌ها در کنترل تصمیم‌های احساس و معیارگذاری های منطقی تر برای ازدواج می‌شود.  معیارهای واقع‌بینانه‌تر و منطقی‌تری برای انتخاب همسر دارند و کمتر تحت تاثیر احساسات و هیجانات زودگذر قرار می‌گیرند.

پیامدهای نگاه فانتزی در انتخاب همسر

برخی از جوانب منفی نگاه فانتزی در انتخاب همسر در دوران آشنایی پیش از ازدواج عبارت اند از:

  1. گاهی نگاه فانتزی شما براساس شرایط واقعی طرف مقابل نیست.‌ در این حالت شما سعی می‌کنید دیدگاه فانتزی خود را به طرف مقابل تحمیل کنید تا او براساس تصور شما رفتار نماید. فرد در این شرایط ممکن است که خود را با انتظارات شما تطبیق ندهد و زمینه تنش ایجاد شود. مثلا فکر می کنید طرف مقابل شما فرد دست و دل بازی است و شما در این زمینه به او پافشاری می کنید.
  2. وقتی وارد زندگی مشترک شوید ممکن است روابط فعلی خود را با حالت ایده آل مقایسه نمایید. وقتی که مشاهده کنید که رابطه فعلی شما با حالت ایده آل مدنظرتان فاصله دارد احساس دلسردی به شما دست می‌دهد. مثلا نگاه فانتزی شما نسبت به طرف مقابل این است که در هر شرایطی خوش برخورد است. ولی گاهی می بینید که با یک رخداد، رفتار ایشان تغییر کند و در این حالت احساس متفاوتی را تجربه کنید.
  3. در نگاه فانتزی نسبت به طرف مقابل غالبا شما ممکن است به مسائل و موضوعات کلیدی و سرنوشت ساز توجهی نکنید. صرفا نگاه شما به نقاط مثبت و خوشایند باشد. اما آن مسائل به تدریج زندگی مشترک شما را تحت تاثیر منفی قرار می دهد. مثل یک خصوصیت رفتاری نامناسب در طرف مقابل که در دوران آشنایی نسبت به آن بی توجهی می‌کردید.
  4. وقتی نگاه ایده آل گرایانه ای را نسبت به طرف مقابل دارید. در این حالت از خود وقت و انرژی بیش از اندازه ای را اختصاص میدهید. ممکن است این احساس را تجربه نمایید که انگار در این رابطه از شما قدردانی نمی‌شود. بعد از مدتی ممکن است احساس کنید که هزینه های سرمایه گذاری در رابطه بیشتر از مزایای آن بود. مثلا ممکن است  با طرف مقابل همدلی کنید ولی او نسبت به مسائل مدنظر شما توجهی از خود نشان ندهد و برعکس، شما را سرزنش کند.
  5. نگاه فانتزی می تواند شما را از تحقیق و اندیشه درباره واقعیت های مربوط طرف مقابل دور کند. در این شرایط ممکن است که وجود برخی از چالش ها را انکار کنید. یا پرداختن به آن را هنگام ورود به زیر یک سقف به تعویق بیندازید. مثلا ممکن است از توجه به ویژگی ریسک پذیری طرف مقابل چشم بپوشید و بعداً همین موضوع در زندگی مشترک، مشکل‌ساز شود.

آیااین ازدواج درست است؟

بزرگ تر بودن دختر در ازدواج به خودی خود نه مطلقا غلط و نه مطلقا درست است. یعنی این معیار مولفه تعیین کننده در ازدواج موفق نیست. معیارهایی مانند بلوغ عاطفی، عشق و تعهد زوجین و معتقد بودن به ارزش های معنوی معیارهای تاثیر گذارتری در موفقیت زندگی مشترک است.

شرط موفقیت در هر ازدواج در نظر گرفتن مزایا و چالش‌های آن است. مشاوره پیش از ازدواج یکی از راه های مواجه درست با مزایا و چالش های یک ازدواج متفاوت است. مشاوره فرصت مناسب تری برای بررسی دقیق تناسب زوجین و شناخت چالش ها و راهکارهای ازدواج با دختر بزرگتر را پیشروی دختر و پسر قرار می‌دهد.

توصیه می‌کنیم راهکارهای زیر را پله به پله دنبال کنید:

1-جوانب مثبت و منفی ازدواج با دختر بزرگتر  را لیست نمایید و براساس ارزیابی ملاک ها تصمیم عاقلانه ای بگیرید.

2-برای اطمینان از روابط سالم و موفقیت آمیز، درباره انتظارات و اهداف خود از زندگی مشترک با طرف مقابل گفت و گو نمایید.

3-مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک می‌کند به تصویر درستی از تصمیمتان برسید پس در گام سوم حتما استفاده از مشاور را داشته باشید.

4-توجه داشته باشید که ترجیحات سبک زندگی شما و طرف مقابل ممکن است به دلیل فاصله سنی متفاوت باشد. در مورد چگونگی گذر از موقعیت‌های دشوار، تفاوت‌ها در فعالیت‌های اوقات فراغت، علایق سفر و کارهای روزمره بحث کنید. علایق مشترک پیدا کنید و آماده باشید تا سبک زندگی خود را با نیازها و ترجیحات یکدیگر تطبیق دهید.

پیشنهاد برای مطالعه بیشتر:

دوست یابی مجازی و عواقب آن

دیدگاهتان را بنویسید

4 × چهار =

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://haminyar.ir/?p=13216