دورهمی مجردها + ویدئو

دورهمی مجردها

ستاره سادات قطبی به همراه جمعی از مهمانان در دورهمی که با موضوع بررسی دلایل عدم ازدواج مجردها در خانه اندیشه ورزان برگزار شد، به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت. افراد حاضر در این دورهمی مجرد هستند که درباره انتظارات و موانع ازدواج دخترها و پسران جامعه به گفت‌وگو نشستند.

توقع دختران بالاست

سطح بالای توقعات دختران عاملی است که پسران آن را فراتر از توانمندی خود و مانعی برای ازدواج خود می‌دانند، توقعی که مسکن حداقل‌ترین آن‌ به حساب می‌آید. اما دختران در پاسخ به این انتقاد می‌گویند با شرایط ساده کنار می‌ِآیند و در آغاز زندگی خواسته‌هایی همچون مسکن، ماشین و سرویس طلا را ندارند. البته این گفته از سوی  پسرها مورد نقد قرار می‌گیرد به طوری که آنها معتقدند چنین صحبت‌هایی تنها در مقام حرف باقی می‌ماند و هنگامی که افراد وارد زندگی مشترک می‌شوند، تعهد ساده‌زیستی خود را فراموش می‌کنند و چالش‌های جدیدی را در زندگی به وجود می‌آورند.

در مقابل دختران با ذکر مثالی به پسرهایی اشاره می‌کنند که از شرایط ایده آلی برخوردار نیستند و خانم و آقا در کنار هم تلاش می‌کنند و زندگی مشترک خود را می‌سازند. به گفته دختران حاضر در این دورهمی باید با شرایط فعلی جامعه کنار آمد و در ابتدای زندگی انتظاراتی بالایی از آقایان نداشت.

باید خانواده دخترخانم پولدار باشد

توجه زیاد پسرها به موقعیت اقتصادی خانواده دختر، تصور غالب برخی از دختران حاضر در این جلسه است. چنین نگاهی در زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد که پسرها آن را رد نمی‌کنند ولی آن‌ها تعداد افرادی را که به موقعیت مالی خانواده دخترخانم توجه بسیاری می‌کنند را اندک می‌دانند. پسرها معتقدند نگاه اقتصادی نمی‌تواند جایگزین عشق و دوستی برای انتخاب همسر مورد نظر آن‌ها باشد.

در ادامه حاضران این دورهمی، مخالفت خانواده‌ها را از موانع دیگر عدم ازدواج جوانان یاد می‌کنند. به گفته آنان اگر خانواده یکی از طرفین با ازدواج آن‌ها مخالفت کند، حتی اگر علاقه‌ای در میان باشد رضایتی به چنین ازدواجی نخواهند داشت.

آیا زیبایی دختران اهمیت دارد؟

دختران این دورهمی ایده‌‌آل‌ گرایی در ظاهر را نگاه غالب پسران می‌دانند به طوری که بدون توجه به وضعیت ظاهری خود انتظار بالایی از زیبایی همسر آینده خود دارند. پسران نیز ضمن تایید این کمال‌گرایی رعایت تناسب زیبایی بین خانم و آقا را حائز اهمیت می‌دانند. آن‌ها با اشاره به مدت زمان طولانی که زوجین در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، چهره را اولین راه ارتباطی بین افراد می‌دانند که به سبب آن فرد می‌تواند احساس خوشایندتری را تجربه کند. در ادامه پسران حاضر در این جلسه وجود عشق وعلاقه بین طرفین را عامل موثری در کاهش این کمال‌گرایی می‌دانند.

در مقابل نیز دختران با انتقاد از تمایلی که برخی افراد به جذابیت‌های ظاهری متولدین دهه بعد از خود نشان می‌دهند، به اهمیت ویژگی‌های شخصیتی در برابر زیبایی افراد تاکید می‌کنند. به گفته آن‌ها بین عکس ظاهری و چهره حضوری تفاوت بسیاری وجود دارد و اینکه برخی افراد در ابتدا و بدون توجه به ملاک‌های دیگر به دنبال ظاهر و چهره دخترها هستند، قابل قبول نیست. در مقابل نیز آقایان معتقدند که چهره زیبا تکراری خواهد شد، اما چهره نازیبا تکراری نمی‌شود.

همه شبیه بلاگرها شدند

تقلید از بلاگرها و داشتن انتظاراتی همچون زیبایی ظاهری، سفرهای رویایی و رفتار عاشقانه از شوهر آینده خود، سوالی بود که از دخترها پرسیده شد. آن‌ها چنین انتظاراتی را تایید می‌کنند اما آن را جزو ملاک‌های اصلی خود نمی‌دانند. پسران نیز در مقابل ترویج چنین فرهنگ‌هایی را عاملی موثر در افزایش تشریفات و تجملات زندگی زوج‌های جوان می‌دانند و معتقدند چنین رویکردی در حال تبدیل شدن به اولویت برخی دخترهاست زیرا آن‌ها از بیشترین دنبال کنندگان صفحات بلاگری بشمار می‌آیند. اما در مقابل دختران این دورهمی میزان تاثیرپذیری از چنین رفتارهایی را امری فراگیر می‌دانند و بر این باور هستند که سلیقه آقایان نیز در حال تغییر است.

تناقض در ملاک‌های انتخابی پسران همچون برخورداری خانم از وضعیت اشتغال مناسب و اجتماعی بودن در کنار کدبانویی، انجام وظایف مربوط به خانه و عدم ارتباط با آقایان از مواردی هستند که توسط پسرهای این دورهمی رد نمی‌شود. به گفته یکی از پسران اجتماعی بودن به معنای راحتی در روابط  با جنس مخالف نیست بلکه نقش آفرینی فرد در جامعه مد نظر است. همچنین یکی از خانم‌ها معتقد است اشتغال زوجین نباید باعث رفع مسئولیت‌های داخل خانه شود.

چرا به ازدواج بدبینید؟  

افرادی که رابطه آزادی با جنس مخالف دارند ولی تن به ازدواج نمی‌دهند، بدبینی را در ذهن حاضران این دورهمی ایجاد کرده‌اند و این موضوع در کاهش تمایل آن‌ها به ازدواج موثر بوده است. از این رو برخی افراد حاضر در جلسه حاضر نیستند با فردی که دارای هر نوع رابطه‌ای با جنس مخالف‌ است، ازدواج کنند زیرا به اعتقاد آن‌ها این افراد به دنبال تعهد و مسئولیت پذیری در زندگی نیستند. در مقابل نیز برخی دیگر به شرط تعهد و رعایت اصول اخلاقی به ازدواج با چنین افرادی رضایت دارند.

خواسته‌های جنسی پسران یکی دیگر از دلایل بی اعتمادی‌ خانم‌ها نسبت به موضوع ازدواج است. آن‌ها ضمن ابراز مخالفت خود از هر نوع درخواست رابطه جنسی از سوی پسران، معتقد هستند که برخی از دختران برای از دست ندادن فرد مورد نظر به چنین خواسته‌ای تن می‌دهند. این درحالیست که پسران این دورهمی چنین رفتاری را نشانه بی‌مهارتی خانم‌ها در روابط خود با پسرها می‌دانند.

برای مشاهده این دورهمی می‌توانید به ویدئو زیر مراجعه فرمایید.

 
 

برای مطالعه بیشتر:
دورهمی ازدواج فیروزه‌ای

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

هفت + 1 =

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://haminyar.ir/?p=17284