دورهمی روز زن + ویدئو

دورهمی روز زن

موفقیت زنان دشوار، اما شدنی است

همزمان با ولادت حضرت زهرا(س) و به مناسبت بزرگداشت مقام زن، دورهمی با حضور جمعی از بانوان مشاغل گوناگون در خانه اندیشه‌ ورزان برگزار شد. در این جلسه فاطمه محمدی، راهبر نشست و مدرس دانشگاه، جامعه شناس و پژوهشگر حوزه زنان و خانواده در کنار سمانه رضایی، روانشناس و متخصص خانواده؛ شیلا عالمی، کارآفرین؛ زینب دولتی، کارآفرین و شکوه روحانی، کارشناس ارشد مطالعات حوزه زنان با نگاهی تخصصی به بیان مسائل و دغدغه‌های حوزه زنان پرداختند.

بانوان حاضر در این نشست از دیدگاه شخصی خود به تشریح مسائلی از جمله امکان حضور زن در جامعه، راه‌های دستیابی و موفقیت زنان، مرخصی زایمان در کنار چالش‌های شغلی، تساوی یا عدالت زن و مرد، قوانین در مورد زنان، نقش مادری، نگاه سنت و مدرنیته به زن، نقش ازدواج در پیشرفت زن و نقش عرف در ازدواج پرداختند. آن‌ها دلایل متفاوتی را در رسیدن به رشد شخصی موثر می‌دانند از این رو معتقد هستند که نمی‌توان نسخه واحدی را برای تمامی زنان جامعه پیچید، اما با وجود اینکه امکان و توانایی لازم برای دستیابی به موفقیت وجود دارد، می‌توان به رضایت شخصی و حس خوب از زندگی دست یافت.

کمال‌گرایی؛ آفت خوشی زندگی

سمانه رضایی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان پیشرفت زنان در جامعه وجود دارد، معتقد است که پیشرفت در نگاه افراد تعاریف متفاوتی دارد. او با اشاره به تجارب مشاوره‌ای خود، می‌گوید خانم‌های مجرد بالای 40 سال با وجود دستیابی به موقعیت‌های شغلی، مالی و تحصیلی مطلوب، اما حس خوبی از زندگی ندارند. رضایی عمده دلایل این موضوع را در کمال‌گرایی افراد می‌داند. او اینگونه ادامه می‌دهد از طرف دیگر بعضی از خانم‌ها به دلیل بالا رفتن سن و کاهش احتمال فرزندآوری در امر ازدواج تعجیل می‌کنند که این نگاه نیز نادرست است.

نسخه واحدی وجود ندارد

در ادامه شیلا عالمی صحبت‌های مطرح شده درباره عدم حس رضایت از زندگی برخی خانم‌های مجرد را غیرقابل تعمیم به عموم جامعه می‌داند. او با وجود تجرد خود در سن 41 سالگی و اینکه فضای تاهل را تجربه نکرده است، اما از زندگی خود رضایت کامل دارد. او معتقد است که باوجود وضعیت تجرد خود توانسته دستاورهای بسیاری را به دست آورد. به گفته او انسان برای انتخاب‌های خود باید هزینه آن را پرداخت کند. عالمی می‌گوید زنان برای اثبات توانایی‌های خود در عین زن بودن برای اینکه به موقعیت برابر با مردان برسند بیش از دو برابر تلاش می‌کنند. نقش زینتی زنان در تصمیم‌سازی‌ها از نکاتی است که عالمی به آن معتقد است.

چالش‌های مرخصی زایمان

زینب دولتی نیز با اشاره به موضوع فرزندآوری و مرخصی زایمان تاکید می‌کند اغلب خانم‌ها در دوران زایمان با کاهش بهره‌وری مواجه هستند بنابراین ترجیح می‌دهند برای مدتی موقعیت شغلی خود را ترک کنند، اما به علت نبود ثبات و امنیت شغلی، استرس بالایی را متحمل می‌شوند. او می‌گوید از آنجایی که خود مدیر مجموعه است پس از گذشت 9 روز از زایمان به شرایط کاری برگشته است، زیرا نمی‌توان از آرمان‌های خود کوتاه آمد و آن را حتی برای مدتی رها کرد. به اعتقاد دولتی تساوی میان زن و مرد را نمی‌توان هدف نهایی دانست، بلکه مقصود دستیابی به عدالت است.

ناتوانی قوانین در حمایت از زنان

در ادامه شکوه روحانی با اشاره به الگوهای موفق زنان و دختران در جامعه، بیان می‌کند براساس تجارب زیسته و آن چیزی که در اطراف ما وجود دارد راه دستبابی به موفقیت برای دختران ایرانی با وجود در دسترس بودن آن، اما سخت و دشوار است. روحانی با اشاره عدم حمایت قوانین از خانم‌هایی که به دلایل مختلف قصد خاتمه دادن به زندگی مشترک خود را دارند، به لزوم تقویت ابزار حقوقی در حمایت از قشر بانوان تاکید می‌کند.

موفقیت دشوار، اما شدنی است

فاطمه محمدی در پایان می‌گوید توانمندی موجود در بانوان ایرانی به میزانی است که با استفاده از آن می‌توانند به رشد و شکوفایی برسند. به گفته او امکان رسیدن به آرامش و رشد فردی با ازدواج امری شدنی است؛ حتی افرادی که زندگی مجردی را در سنین بالا تجربه کردند نیز به آن اشاره می‌کنند. محمدی تفکیک جنسیت در راه موفقیت را امری نادرست می‌داند و تاکید می‌کند باوجود دشواری‌های موجود موفقیت برای خانم‌ها قابل دسترس است ولی به تلاش و اراده قوی نیاز دارد.

برای مشاهده این دورهمی می‌توانید به ویدئو زیر مراجعه فرمایید.

[presto_player src="https://haminv.arvanvod.ir/XPgqZo0KzM/mErVZnVjyO/h_,144_200,240_400,360_800,480_1500,720_2500,1080_4500,k.mp4.list/master.m3u8" preset=6]

برای مطالعه بیشتر: 
کارگاه آمادگی ازدواج(2) 

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

سه × سه =

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://haminyar.ir/?p=16172