دوستیابی مجازی و عواقب ناگفته آن

Leah Aguirre LCSW

6 Signs of Being Stuck in a Fantasy of a Relationship

17 دقیقه

مترجم:

محمدسجاد غفوری

آیا می توان ماهیت واقعی شخص را از طریق تعاملات مجازی شناخت؟
آیا به نظر شما برنامه ها و سایت هایی که در فضای مجازی وجود دارد و کاربران از آن برای دوستیابی و ازدواج از آن استفاده می کنند تا چه اندازه قابل اعتماد به نظر می رسند؟ آیا تعاملات مجازی می تواند ما را از ملاقات و گفت و گوی حضوری بی نیاز کند؟ در این مقاله قصد داریم به آمار ها و یافته های کاربردی و جدید درباره موضوع دوستیابی مجازی بپردازیم و در انتها نیز توصیه هایی نیز ارائه خواهد شد.

در دهه های اخیر برقراری روابط دوستی به قصد ازدواج در فضای مجازی مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفته است. طبق مطالعات صورت گرفته برقراری روابط دوستی در شبکه های اجتماعی می تواند باعث کاهش توانایی کاربران در شناسایی نشانه های هشداردهنده در روابط شود. برخی افرادی که قربانی این نوع دوستی ها شدند دارای ویژگی های خاصی هستند که آنها را بیشتر آسیب پذیر می کند. برای هر شخصی مهم است که از عواقب احتمالی دوستیابی مجازی آگاه باشند و اقداماتی را برای محافظت از خود در روابط صمیمی انجام دهند. همچنین ضروری است توجه شود که رفتار سوء استفاده توسط کاربر می تواند نشانه ای از مسائل روانشناختی عمیق تر، مانند سابقه سوء استفاده یا خشونت، یا مشکلات روانپزشکی او باشد. بنابراین توجه به رفتار سوء استفاده در دوستیابی آنلاین برای جلوگیری از آسیب اهمیت بسزایی دارد.

افراد آسیب پذیر در دوستیابی مجازی

بسیاری از فاکتور های روانشناختی ارتباط زیادی با گرایش به استفاده از برنامه های دوستیابی مجازی دارد؛ مثلا فردی که دچار احساس تنهایی است و نیاز خود به ارتباط و صمیمیت را نتوانسته است از طریق روابط اجتماعی برطرف نماید به سراغ استفاده از دوستیابی مجازی می رود یا کسی که تجربه ی ناگواری از ارتباطات اجتماعی داشته است و تجربه شکست مکرر را دارد. همچنین برخی از ویژگی های شخصیتی نیز مانند درون گرایی، روان رنجوری، وابستگی و باعث افزایش استفاده از دوستیابی مجازی شود معمولا ویژگی مشترک این افراد کاهش اعتماد به نفس و زود باوری و سریع اعتماد کردن آن ها به طرف مقابل است. برخی از شرایط دیگر مثل حس کنجکاوی زیاد، نداشتن فعالیت و شغل و مسئولیت خاصی می تواند باعث افزایش گرایش به استفاده از سایت ها و یا برنامه های دوستیابی مجازی شود.

آمارهای هشداردهنده در دوستیابی مجازی

  1. طبق تحقیقی که در سال 2023 منتشر شد آمار ها در آمریکا نشان داد که 10٪ از پروفایل ها در سایت های دوستیابی رایگان جعلی هستند. این بدان معنی است که احتمال مواجهه کاربران با کلاهبرداران در سایت های دوست یابی رایگان در مقایسه با سایت های پولی بیشتر است. زیرا خدمات دوستیابی رایگان به همه کابران بیشتر امکان عضویت می دهد که و از این طریق باعث می شود کلاهبرداران بتوانند پروفایل های جعلی ایجاد کنند و کاربران بی خبر را شکار کنند. همچنین برخی از نشانه هایی مانند مشخصات جعلی، دستور زبان ضعیف، اشتباهات املایی، کمبود اطلاعات مربوطه، و زیان چاپلوسی در اوایل مکالمه احتمال جعلی بودن حساب مخاطب را افزایش می دهد. به علاوه تعداد قابل توجهی از مجرمان جنسی از طریق سایت های دوستیابی آنلاین قربانیان خود را پیدا می کنند؛ به نحوی که در آمریکا حدود 25٪ از متجاوزان، از دوستیابی آنلاین برای پیدا کردن قربانیان خود استفاده می کنند همچنین از هر ده مجرم جنسی حداقل یکی از آنها در یک سایت دوستیابی برای دیدار با افراد جدید نقشه می کشد. همچنین در این کشور شکارچیان آنلاین از دوستیابی اینترنتی برای ارتکاب جنایات متعدد نامناسبی استفاده می کنند. در سایت های دوستیابی کلاهبرداری نیز رخ می دهد. کلاهبرداران اغلب وانمود می کنند که در یک کشور خارجی هستند و با چرب زبانی ادعا می کنند که توان پرداخت هزینه های سفر برای دیدن معشوق خود را ندارند. تنها در سال 2011 از بیش از 50 میلیون دلار پول از طریق دوستیابی مجازی به سرقت رفته است. این آمارهای هشدار دهنده نشان می دهد که دوستیابی آنلاین دارای خطرات بلقوه ای است.

    طبق آمارها بیش از نیمی از آمریکایی ها تمایل دارند برخی یا همه اطلاعات مربوط به پروفایل های خود را جعل کنند یا در مورد آنها اغراق کنند. به طور خاص کاربران تمایل دارند سن، قد، وزن و درآمد خود را خوب جلوه دهند کنند تا خود را برای گزینه های مختلف جذاب تر نشان دهند.

    طبق آمار های یک وبلاگ مربوط به سبک زندگی به نام The Bittersweet Life، 62٪ از مردم هنگام استفاده از سیستم عامل های دوستیابی آنلاین در مورد وضعیت روابط فعلی خود دروغ می گویند این رفتار به هیچ جنسیت خاص، گروه سنی یا قومیت محدود نمی شود. دلایل این رفتار می تواند متفاوت باشد، اما برخی از انگیزه های مشترک عبارتند از تمایل به تحت تاثیر قرار دادن دیگران، ترس از رد شدن، یا عدم اعتماد به نفس. این یافته ها نشان می دهد که بخش قابل توجهی از کاربران ممکن است در مورد اینکه طرف مقابل آنها در یک رابطه دیگر به سر می برد یا قصد جدی برای ازدواج نداشته باشد علامت هشدار دهنده مهمی باشد.{1}

پیامدهای منفی روانشناختی دوستیابی آنلاین

 1) دوستیابی آنلاین می تواند منجر به افسردگی در میان کاربران جوانان شود؛ زیرا دوستیابی آنلاین شامل ملاقات با افراد جدیدی است که معمولا می تواند، به رد شدن مکرر منجر می شود یا اینکه رابطه بدون هیچ مقدمه و توضیحی به پایان برسد. این موضوع می تواند منجر به احساس سردرگمی و سرزنش خود شود، زیرا فرد تعجب می کند که چه اشتباهی انجام داده است و چرا شخص دیگر علاقه خود را از دست داده است. از این جهت طرد شدن می تواند تأثیر منفی بر عزت نفس و خلق و خوی داشته باشد و باعث احساس شک و تردید به خود و ایجاد افسردگی خواهد شد. دوستیابی آنلاین همچنین می تواند یک تجربه انزوا گونه ای باشد، زیرا کاربران ساعت های زیادی را برای آن صرف می کنند این عدم تعامل چهره به چهره می تواند منجر به احساس تنهایی و قطع ارتباط از جهان شود که می تواند بر خلق و خوی فرد تاثیر منفی بگذارد.

2) در روند استفاده از دوستیابی مجازی میزان اضطراب می تواند افزایش یابد. کاربرانی که از برنامه های دوستیابی آنلاین استفاده می کنند ممکن است نگران این باشند که چگونه خودشان را به نحو مطلوبی ارائه دهند که مورد پذیرش واقع شوند؛ مثلا آیا تصاویر و محتوای نوشته شده آنها به اندازه کافی جذاب هستند. این نگرانی می تواند منجر به نیاز اجباری به بررسی مکرر برای دیدن اینکه آیا هر گونه لایک یا بازخورد مثبتی دریافت کرده اند یا خیر می تواند اضطراب آنها را تشدید کند. بنابراین تمایل به دوست داشتن و پذیرفته شدن توسط همسالان، می تواند منبع قابل توجهی از اضطراب برای کاربران باشد، که می تواند بر خلق و خوی و عزت نفس آنها تأثیر بگذارد.

3) ماهیت اعتیاد آور سایت ها و برنامه های دوستیابی مجازی می تواند در جوانان به این قضیه منجر شود که در تمام ساعات شب به دنبال جلب توجه و دریافت محبت از دیگران بگردند. بزرگسالان جوان که اغلب تلفن های خود را چک می کنند ممکن است در تنظیم زمان استفاده از سایت های دوستیابی آنلاین با سایر جنبه های زندگی خود مشکل داشته باشند. بزرگسالان جوان به طور مداوم به روزرسانی مشخصات خود و یا چک کردن آن می پردازند مثلا اینکه آیا کسی به آنها پاسخ داده است این موضوع می تواند منجر به صرف مقدار زیادی از زمان آنان شود و متوقف کردن این روند مداوم می تواند برایشان دشوار باشد.

4) به دلیل احساس رضایت فوری که در ارتباط با برنامه ها و سایت های دوستیابی ایجاد می شود کاربران می خواهند بلافاصله با شخص مورد نظر ملاقات کنند. با این حال، دنیای واقعی همیشه به این شیوه عمل نمی کند. این موضوع یک انتظار غیر منطقی ایجاد می کند که روابط باید یک شبه اتفاق بیفتد، که می تواند برای جوانان ناامید کننده باشد. این میل به ارضای فوری می تواند ایجاد روابط طولانی مدت را برای جوانان دشوار کند.

5) سهولت و راحتی استفاده از برنامه های دوستیابی می تواند احساس امنیت و راحتی کاذب ایجاد کند، که می تواند منجر به کمبود تجربه در تعاملات چهره به چهره شود. این کمبود تجربه می تواند ایجاد روابط معنی دار در خارج از دنیای مجازی را چالش برانگیز کند. دوستیابی آنلاین می تواند افراد را بیشتر به الگوی برنامه ریزی شده مجازی متکی کند و به آن ها امکان کمتری می دهد تا به طور طبیعی با دیگران در طول زمان ارتباط برقرار کنند. این موضوع می تواند منجر به عدم خودانگیختگی و اصالت در روابط شود، همچنین در این شرایط ممکن است افراد برای پیروی از مجموعه ای از انتظارات تحت فشار قرار بگیرند.

6) افرادی که از برنامه ها و سایت های دوستیابی استفاده می کنند، نیاز به ارائه خود به شیوه ای خاص دارند که ممکن است به خود واقعی شان شبیه نباشد. این موضوع می تواند یک قطع ارتباط بین خود واقعی آنها و نحوه ارائه خود ایجاد کند. این قضیه منجر به مسائل مربوط به عزت نفس می شود. مثلا افراد ممکن است احساس کنند که باید با استانداردهای زیبایی خاصی مطابقت داشته باشند یا تصویر خاصی را برای جذب طرف های مقابل ارائه دهند. فرد در این شرایط ممکن است احساس کنند که به اندازه کافی خوب نیستند یا باید خود را تغییر دهند تا پذیرفته شوند که حفظ این تصویر را در زندگی واقعی می تواند دشوار باشد. این موضوع می تواند منجر به احساس ناکافی یا ناامیدی بیشتری شود.

7) چالش پذیرفته نشدن در زمینه دوستیابی آنلاین نشان می دهد که می تواند یک مشکل جدی در ایجاد روابط در فضای مجازی بوجود آورد. تجربه پایدار پذیرفته نشدن می تواند اثرات روانی منفی زیادی را بر جوانان که از برنامه ها و سایت های دوستیابی آنلاین استفاده می کنند داشته باشد.

8) دوستیابی مجازی تاثیر منفی بر روی بهره وری فرد می گذارد دانشجویانی که از این فناوری ها به مدت زمان بیشتری استفاده می کردند اغلب عملکرد تحصیلی کمتری داشتند. برنامه های دوستیابی می تواند حواس شما را پرت کند و از کارهای مهم مانند کارهای دانشگاه، کار و روابط شخصی دور شود.

9) استفاده منظم از برنامه های دوستیابی می تواند نارضایتی از بدن و تصویر منفی بدن را افزایش دهد. استفاده مکرر از برنامه های دوستیابی با احساس شرم درباره بدن و باورهای منفی در مورد وزن و شکل بدن ارتباط دارد و کسانی که از برنامه های دوستیابی استفاده می کردند، بیشتر احتمال داشت که ظاهر خود را با دیگران مقایسه کنند و گزارش دادند که از بدن خود ناراضی هستند. هنگام استفاده بیش از حد از برنامه های دوستیابی، تأکید بر ظاهر فیزیکی و مقایسه مداوم خود با دیگران می تواند منجر به احساس ناامنی و عدم کفایت شود. {2} و {3}

آمار کاربران دوستیابی مجازی در آمریکا

یک نظرسنجی نشان داد که 48٪ از جوانان بین 18 تا 29 سال از یک سایت یا برنامه دوستیابی استفاده کرده اند. در سال 2020، استفاده از پلتفرم دوستیابی آنلاین افزایش یافت. این نظرسنجی نشان داد که 31٪ از پاسخ دهندگان گزارش دادند که از خدمات دوستیابی آنلاین یا برنامه ها تا حدودی بیشتر از قبل از همه گیری COVID-19 استفاده می کنند. افزایش استفاده از پلتفرم دوستیابی آنلاین در طول دوران ویروس کرونا افزایش یافت که می تواند به دلیل محدودیت در تعاملات فیزیکی و نیاز به ارتباطات اجتماعی باشد.
حدود 30٪ از بزرگسالان ایالات متحده از سایت ها یا برنامه های دوستیابی آنلاین استفاده می کنند. 12٪ از کاربران با شخصی که از این طریق ملاقات کرده اند ازدواج کرده اند یا رابطه ی متعهدانه ای را شکل داده اند. کاربران آمریکایی دوستیابی آنلاین به طور کلی تجربه مثبتی دارند زیرا پیدا کردن ارتباط با افراد جذاب و دوست داشتنی آسان به نظر می رسد. 57٪ از آمریکایی هایی که تا به حال از یک سایت یا برنامه دوستیابی استفاده کرده اند، می گویند تجربیات شخصی خود را با این سیستم عامل ها بسیار یا تا حدودی مثبت بوده است. با این حال، حدود چهار نفر از ده کاربر آنلاین (42٪) تجربه شخصی خود را با سایت های دوستیابی یا برنامه ها به عنوان حداقل تا حدودی منفی توصیف کرده اند.
با این حال آنها وقوع معمول دروغ گفتن در این سیستم عامل را تصدیق می کنند؛ طبق مطالعه ی انجام شده در آمریکا مردم اغلب در سیستم عامل های دوستیابی دروغ می گویند تا مطلوب تر به نظر برسند. براساس یک نظرسنجی، تقریبا هفت در ده نفر از کاربران آنلاین (71٪) فکر می کنند که این یک اتفاق بسیار رایج در سیستم عامل های دوستیابی است. این بدان معنی است که اکثریت واضح از کاربران آنلاین بر این باورند که عدم صداقت یک مسئله فراگیر در این سیستم عامل است. 25٪ دیگر از کاربران آنلاین فکر می کنند که دروغ گفتن به نظر می رسد مطلوب تر است تا حدودی در سیستم عامل های دوستیابی رایج است. تنها 3٪ از کاربران آنلاین فکر می کنند که این یک اتفاق معمول در سیستم عامل های دوستیابی نیست. این یافته با این واقعیت سازگار است که بسیاری از مردم از سیستم عامل های دوستیابی برای پیدا کردن شرکای عاشقانه استفاده می کنند و ممکن است احساس فشار کنند تا خود را در بهترین صورت ممکن نشان دهند.
مطالعه ای در آمریکا همچنین نشان داد که بیش از نیمی از آمریکایی ها، (54/ .) درصد، معتقدند که روابطی که از طریق اینترنت شروع می شوند، به همان اندازه ارتباط حضوری موفقیت آمیز خواهد بود .38/ . از آمریکایی ها بر این باورند که روابطی که از طریق اینترنت شروع می شوند، موفقیت کمتری دارند، در حالی که تنها 5٪ معتقدند که ایجاد روابط از طریق اینترنت موفقیت آمیز تر است
علاوه بر این، اکثریت آمریکایی هایی که در سال گذشته از سایت ها یا برنامه های دوستیابی استفاده کرده اند، احساس ناامیدی بیشتری دارند. سایت های دوستیابی یا برنامه ها می توانند منبع رفتار آزار دهنده یا آزار دهنده باشند، به ویژه برای زنان زیر 35 سال، 60 درصد از کاربران زن 18 تا 34 آمریکایی ساله گزارش می دهند که پس از ابراز بی علاقگی به طرف مقابل، به آنها تماس گرفته می شود و 57 درصد پیام ها یا تصاویر صریح جنسی ناخواسته دریافت می کنند. {4}

دوستیابی آنلاین می تواند جایگزین ارتباط حضوری شود؟

برنامه ها و سایت های دوستیابی نمی توانند ارزش تعاملات انسانی را در شکل گیری و حفظ روابط جایگزین کنند. تعامل انسان شامل زبان بدن، ارتباط چهره به چهره، و ارتباط عاطفی است که برای ایجاد اعتماد و صمیمیت ضروری است. برنامه های دوستیابی، از سوی دیگر، به الگوریتم ها و مکانیزم های تکیه می کنند تا کاربران را بر اساس اصول و قواعد خود مطابقت دهند. این فرایند ممکن است به‌طور دقیق شخصیت واقعی فرد یا سازگاری با فرد دیگر را منعکس نکند. علاوه بر این، در برنامه های دوستیابی کاربران، افراد را صرفا به عنوان پروفایل های به جای افراد واقعی و احساسات آن مشاهده می کنند. این موضوع می تواند منجر به عدم همدلی و درک شود، که می تواند بر سلامت روان و رفاه تأثیر منفی بگذارد. به طور خلاصه، در حالی که برنامه های دوستیابی می توانند یک ابزار مفید برای دیدار با افراد جدید باشند، آنها نباید به عنوان جایگزینی برای تعامل واقعی انسان در شکل گیری و حفظ روابط معنی دار دیده شوند.

چگونه در این پلتفرم ها می توانیم به سمت ازدواج مطمئن حرکت کنیم؟

قبل از هرچیزی هنگام استفاده از این پلتفرم ها کاملا هشیار باشید و جوانب احتیاط را رعایت کنید. همچنین توجه کنید که برنامه و سایت دوستیابی صرفا ابزار کمکی برای دیدار با طرف مقابل است و به همین دلیل توقع چندانی از آن نداشته باشید. اقدام واقعی برای ازدواج پس از ملاقات حضوری انجام می شود. ایجاد یک رابطه قوی از طریق این سایت ها به اهداف شما از آن و همچنین به نحوه استفاده از آن سایت یا برنامه بستگی دارد. برای مثال می توانید از خودتان سوالات مهمی بپرسید مانند اینکه چگونه با طرف مقابل ارتباط برقرار کنید، چگونه به صورت متقابل با یکدیگر تعامل کنید و چگونه این رابطه ای را که به صورت مجازی ایجاد کرده اید را در زندگی واقعی خود نیز با کیفیت مناسب و درنظرگیری جوانب و ملاحظات اش، آن را استمرار دهید. همچنین در تعاملات مجازی لازم است که ارزش ها و انتظارات خود را فراموش نکنید و آنچه را که از طرف مقابل خود توقع دارید را در میان بگذارید. ایجاد یک رابطه قوی چه به صورت آنلاین و چه به صورت حضوری، نیاز به صبر، سازش و تلاش هر دو طرف رابطه دارد مهم است که زمان و تلاش خود را برای فردی که برای ازدواج ارزش آشنایی را دارد اختصاص دهید. {5}

آیا می توان ماهیت واقعی شخص را از طریق تعاملات مجازی شناخت؟

فردی که به صورت آنلاین جذاب و اجتماعی به نظر می رسد ممکن است جنبه تاریک تری نیز داشته باشد و ممکن است خود را در رفتارهای نامناسب اش در شرایط زندگی واقعی نشان دهد. این مسئله چالش تشخیص شخصیت واقعی فرد در فضای مجازی برجسته کرده و احتمال قضاوت نادرست مخاطبان را درباره او افزایش می دهد.
هرچند که رسانه های اجتماعی امکان برقراری ارتباط را با افراد های مختلف فراهم می کند با این حال نمی‌توانند اهمیت ارتباط چهره به چهره را با شیوه مدنظرخود جایگزین کنند زیرا نمی توان شخصیت واقعی فرد از این طریق این ابزارها توسط ابزارها درک شود. بنابراین از آنجایی که رسانه های اجتماعی محدودیت خاص خود را دارند و ممکن است دقیقا شخصیت واقعی فرد را منعکس نکند. به منظور درک واقعی فرد لازم است مقدار قابل توجهی از زمان را به ملاقات چهره به چهره صرف کرد. زیرا گذراندن وقت با همدیگر به صورت حضوری به درک عمیق تری از ارزش ها، باورها و رفتارهای طرف مقابل کمک می کند و همچنین تعیین می کند که آیا پیوند بین فردی معنی دار امکان پذیر است یا خیر؟ {6}

توصیه ها هنگام ملاقات حضوری با فردی که به صورت آنلاین با او در ارتباط بودید

ملاقات در یک مکان عمومی برای اولین ملاقات یک ایده خوبی است. این می تواند یک کافی شاپ، یک موزه یا یک رستوران باشد. مکان های عمومی امن تر از مکان های خصوصی هستند، به ویژه هنگامی که برای اولین بار با شخصی ملاقات می کنید.
آگاهی و هوشیاری هنگام بیرون رفتن با یک غریبه بسیار مهم است. در این زمینه مراقبت بیشتری از خود داشته باشید.
کمک گرفتن از یکی دوستانتان یکی دیگر از اقدامات ایمنی است که می توانید انجام دهید. بگذارید یک نفر بداند که شما با یک فرد جدید بیرون می روید، به او بگویید که کجا می روید. مطرح کردن این موضوع می تواند به شما آرامش خاطر بدهد. {7}

سایر توصیه های عمومی برای کاربران

از قرار دادن اطلاعات شخصی بیش از حد در مشخصات دوستیابی خود جلوگیری کنید. این شامل جزئیاتی مانند نام خانوادگی، اطلاعات تماس و دسته های حساب رسانه های اجتماعی است. دلیل این امر محافظت از خود در برابر سرقت هویت یا ردیابی شدن توسط افراد نا آشنا در زندگی واقعی است. بنابراین، برای کاربران مهم است که آنچه را که در حساب های رسانه های اجتماعی خود به اشتراک می گذارند دوباره ارزیابی کنند و میزان اطلاعات شخصی را که عمومی می کنند محدود کنند. این می تواند به محافظت از آنها در برابر آسیب احتمالی یا سرقت هویت کمک کند.
توصیه می شود تا شخصی را که در برنامه دوستیابی با او صحبت می کند بشناسد، اما در ابتدا در مورد به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی بیش از حد احتیاط کنید. هدف از صحبت کردن آنلاین، ایجاد ارتباط و درک علایق، سرگرمی ها و ویژگی های شخصیتی شخص دیگر است. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که افراد می توانند خود را به صورت آنلاین متفاوت از آنچه در زندگی واقعی انجام می دهند، نشان دهند. بنابراین، عاقلانه است که قبل از به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی بیشتر، صبر کنید تا شخص را شخصاً ملاقات کنید. به اشتراک گذاری بیش از حد بسیاری از اطلاعات شخصی بیش از حد به زودی می تواند کاربر را در معرض خطر سرقت هویت، تقلب، و یا دیگر فعالیت های مخرب قرار دهد. ایجاد اعتماد و ایجاد رابطه با شخص قبل از به اشتراک گذاشتن اطلاعات حساس مانند آدرس خانه، شماره تلفن یا جزئیات مالی ضروری است. کاربر همچنین باید از نشانه هشداردهنده مانند شخص دیگری که درخواست پول می کند یا آنها را تحت فشار قرار می دهد تا اطلاعات شخصی خود را اشتراک بگذارد، آگاه باشد. {8}

جمع بندی

در این مقاله با آسیب های استفاده از پلتفرم های دوستیابی و ازدواج آشنا شدیم و همچنین به پیامدها و عواقب ناشی از استفاده از این غیر اصولی سایت ها و پلتفرم ها اشاره نمودیم با این حال برای اقدام به ازدواج با استفاده از این پلتفرم ها باید دقت عمل داشته باشیم و یکسری از نکات و ملاحظات را درنظر بگیریم. نکته کلی این است که ارتباط و ملاقات مجازی نمی تواند جانشین آشنایی و ملاقات حضوری برای اقدام به ازدواج شود.

منابع

1- https://www.datingadvice.com/online-dating/dangers-of-online-dating-sites

2- https://www.embarkbh.com/blog/the-psychological-effects-of-online-dating-for-young-adults/

3- https://www.makeuseof.com/dating-apps-bad-for-mental-health-reasons/

4- https://www.pewresearch.org/internet/2020/02/06/the-virtues-and-downsides-of-online-dating/

5- https://www.embarkbh.com/blog/the-psychological-effects-of-online-dating-for-young-adults/

6- https://www.psychologytoday.com/us/blog/decoding-madness/202308/online-dating-illusions-the-unspoken-dangers

7- https://www.asecurelife.com/online-dating-safety/

8- https://www.asecurelife.com/online-dating-safety/

 

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

3 + 7 =

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://haminyar.ir/?p=10915