مهارت عبور موفق از دوره مجردی و ورود به زندگی مشترک

دکتر کیمبرلی اسمیت

لوگو

How to Take Responsibility in a Relationship: 10 Practical Ways

عبور از مجردی

6 دقیقه

مترجم:

سعید امامی

مقدمه

ازدواج یکی از مهمترین تصمیمهای زندگی هر فرد و آغاز یک سفر جدید و پرمخاطره اما در عین حال زیبا به نام زندگی مشترک است. در این مسیر، دو انسان با پیشینه‌ها، علایق و سلایق گوناگون، تصمیم می‌گیرند زندگی خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و در کنار هم مسیر خوشبختی را طی کنند. در سال‌های اخیر، شاهد افزایش تمایل جوانان به ماندن در دوران مجردی هستیم. ترس از سختی‌های زندگی مشترک، عدم تعهد و مسئولیت‌پذیری، و تمایل به استقلال و آزادی بیشتر، از جمله دلایلی هستند که جوان‌ها را به انتخاب زندگی مجردی سوق می‌دهند.

بعد از ازدواج چه چیزهایی تغییر میکند؟

ازدواج مسئولیت های بیشتری را متوجه شما خواهد کرد. مسئولیت هایی مثل مدیریت خانه، تربیت فرزند، تعامل عاطفی با همسر و…
با ازدواج خیلی از اولویت های شما تغییر خواهد کرد. اگر تا قبل از این تنها اولویت رضایت خودتان بوده حالا باید دیدگاه‌های فرد دیگری را هم برای اولویت گذاری مد نظر قرار بدهید. همین تغییرات زندگی مشترک را به یک تجربه کاملا متفاوت با زندگی مجردی تبدیل میکند. بدون داشتن مهارت‌های لازم این تعهد جدید می‌تواند چالش برانگیز باشد. اما نگران نباشید در ادامه قصد داریم به شما مهمترین مهارت‌ها برای عبور از دوره مجردی و ورود به دنیای متاهلی را یاد بدهیم.

مهارت های ضروری برای عبور از مجردی:

  1. مهارت‌ ارتباطی:

    در دوران گذار از مجردی به متاهلی، مهارت ارتباطی به شما کمک میکند افکار، احساسات، انتظاراتتان را بدون سوء تفاهم با هم در میان بگذارید.

    توصیه میکنیم برای بالا بردن مهارت ارتباطی این گام ها را دنبال کنید:

    -ترس از بیان افکار و احساساتتان را کنار بگذارید و به طور صریح و صادقانه بیان کنید.

    -علاوه بر بیان درست، شنونده‌ای فعال نیز باشید. گوش دادن فعال به شما کمک می‌کند تا خواسته‌ها و دغدغه‌های همسرتان را به درستی درک کنید.

    -در واکنش به طرف مقابل همدلانه برخورد کرده و به او این حس را بدهید که متوجه صحبت ها و دغدغه های او شده اید.

    2- مهارت سازگاری:

    بعضی فکر می‌کنند مهارت سازگاری به معنای تسلیم شدن یا نادیده گرفتن خواسته های خود است. این معنای درست سازگاری نیست. سازگاری به معنای مدیریت تنش در نقاط اختلاف برانگیز است. به طور طبیعی دو انسان در افکار و احساسات با هم اختلاف دارند. مهارت سازگاری به شما امکان میدهد تا این نقاط را به بحران تبدیل نکنید.

    3- مهارت به اشتراک گذاشتن خواسته ها و اهداف:

    اهداف مشترک، نقشه راهی برای رسیدن به آرزوها و خواسته‌های شما و همسرتان به صورت دو نفره است. به اشتراک گذاشتن این اهداف قبل از شروع زندگی مشترک، لذت تلاش در کنار هم برای رسیدن به آنها را دوچندان می‌کند.

    مراحل رسیدن به این مهارت به ترتیب عبارتند از:

    -گفت و گو در مورد اولویت ها به صورت شفاف و صادقانه

    -احترام به اهداف و خواسته های یکدیگر

    -تعیین اهداف واقع بینانه و قابل دست یابی

    -برنامه ریزی مشترک برای رسیدن به اهداف

    4-مهارت حفظ استقلال در عین وابستگی:

    این تصور که با ازدواج، استقلال فردی به طور کامل بی معنا میشود، غلط است. در یک زندگی مشترک در عین وابستگی دو طرف، استقلال فردی هم حفظ می‌شود اما برقرار کردن یک مرز درست بین این دو نیاز به مهارت دارد.

    -فدا کردن کامل علایق و فعالیت‌های شخصی به پای زندگی مشترک، در گذر زمان منجر به نارضایتی خواهد شد. احترام به استقلال فردی همسرتان و حفظ علایق و فعالیت‌هایتان در کنار زندگی مشترک، از اهمیت بالایی برخوردار است.

    -بین تعهد مشترک و استقلال شخصی با برنامه ریزی امکان جمع وجود دارد. در صورتی که دو طرف نسبت به اهمیت تناسب بین این دو حوزه آگاه باشند، با احترام نسبت به طرف مقابل برخورد خواهند کرد.

    -به جای تقابل به سمت حمایت بروید. سعی کنید به جای تقابل در حوزه هایی که همسرتان به عنوان حوزه فردی تعریف کرده، به او در استفاده درست از آن کمک کنید.

    5-مهارت ایجاد اعتماد مشترک:

    اعتماد، زیربنای همراهی است. با پایه‌ریزی بر این اصول در ابتدای زندگی مشترک، می‌توانید به اعتمادی متقابل و عمیق دست پیدا کنید:

    -صداقت و شفافیت بنیان ایجاد اعتماد دوطرفه است. شاید گاهی نتوانید صادقانه حرفتان را بزنید اما هرگز دروغ نگویید.

    -اگر قولی می‌دهید به آن عمل کنید. بدقولی در حافظه شریک زندگیتان مانده و فرصت اشتباه مجدد را از شما می‌گیرد.

    -درک متقابل داشته و در موقعیت هایی که مطابق انتظار شما رفتار نشده، همدلانه برخورد کنید.

    6-مهارت پذیرش تغییر:

    تغییرات لازمه رشد و پیشرفت هستند. به جای مقابله با تغییر به عنوان فرصتی برای شروع یک فصل جدید به آن نگاه کنید. به جای ناسازگاری در تغییرات، با تعامل درست، راهی برای تطبیق عادات و روال های زندگیتان با شرایط جدید پیدا کنید. با انعطاف‌پذیری در برابر چالش‌های ناشی از تغییر، می‌توانید این دگرگونی‌ها را به فرصتی برای رشد و تعالی در زندگی مشترکتان تبدیل کنید.

جمع بندی

عبور از مجردی و ورود به دنیای متاهلی بدون مهارت چالش آفرین خواهد بود. ریشه ترس  مجردها از ازدواج عدم برخورداری از این مهارت هاست. در این گفتار تعدادی از مهارت های ضروری برای ازدواج را مرور کردیم. به طور قطع یادگیری و استفاده از این مهارت ها، ورود به متاهلی برای مجردها را آسان تر می‌کند. حتما مهارت های ضروری دیگری برای این دوران هست که ما در این مقاله به آن ها اشاره نکرده ایم. با افتخار مهارت‌هایمان را با دوستانمان که در این مسیر پرفراز و نشیب با چالش روبرو هستند به اشتراک می‌گذاریم تا یاری‌گرشان باشیم.

برای مطالعه بیشتر:

پشتیبانی مالی برای ازدواج

دیدگاهتان را بنویسید

سیزده + 15 =

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://haminyar.ir/?p=18350