مواجهه صحیح با چالش تعهد در ازدواج

Leah Aguirre LCSW

6 Signs of Being Stuck in a Fantasy of a Relationship

مواجه صحیح با چالش تعهد در ازدواج

10 دقیقه

مترجم:

محمدسجاد غفوری

چگونه می توانیم نشانه های بی تعهدی در ازدواج را تشخیص دهیم

 وقتی طرف مقابل چندان درباره ی آینده رابطه چندان صحبت نمی کند یا صحبت های او بیش از حد به صورت کلی و ایده آل گرایانه است؛ گاهی نیز ممکن است او درباره آینده خود اشاراتی نماید ولی شما در برنامه های او جایی نداشته باشید. دلیل اصلی او می تواند این باشد که نمی خواهند خود را به رابطه طولانی مدت با شما متعهد سازند.

 

 اگر تصمیم گرفتید که با فردی ازدواج کنید و با او در یک رابطه جدی قرار دارید؛ در این شرایط غالبا احساس می کنید که مورد توجه و حمایت طرف مقابل قرار می گیرید؛ با این حال ممکن است گاهی برای برخی افراد، ماجرا از قرار دیگری باشد؛ یعنی آن ها برخلاف چیزی که از یک رابطه به صورت طبیعی انتظار دارند روبه رو شوند. در چنین وضعیتی طرف مقابل آنها غالبا فردی است که تعهد دادن برایش دشوار است و به نظر نخواهد توانست شریک مناسب زندگی آینده باشد. کسی که در تعهد دادن دچار مشکل است علاوه بر اینکه نسبت به ورود به رابطه احساس ناخوشایندی می کند در رابطه جدی کمتر دوام می آورد. با دقت در رفتارهای او می توان نشانه هایی از نقض تعهد را ردیابی کرد. چنین فردی ممکن است در روابط صمیمانه، دوستی ها محل کار یا در مدرسه یا دانشگاه ترس از تعهد داشته باشند.

  وقتی شما مطمئن شدید که طرف مقابل از تعهد دادن می ترسد، در این شرایط باید تصمیم اساسی بگیرید آیا در رابطه می مانید و برای آن می جنگید یا اینکه عطای آن را به لقای آن خواهید بخشید و رابطه را  رها خواهید کرد؟ 

 در این گزارش موضوعات مرتبط با تعهد، علائم هشدار دهنده و راهکارهای آن ارائه خواهد شد و خواهید دانست که نشانه های جدی عدم تعهد شامل چه مواردی می شود. 

چالش در تعهد دادن چیست؟

چالش در تعهد به عنوان ترس از تعهد و اضطراب رابطه نیز شناخته می شود. اساساً داشتن مشکل در تعهد یک موضوع پیچیده ای است. در اینجا سه دسته کلی از مسائل مربوط تعهد آورده شده است:

 حالت تعهد کم

 وقتی طرف مقابل تعهد کمتر از حدی دارد، یعنی او از تعهد دادن به یک رابطه یا به شخص می ترسد و اگر خود را در رابطه بلندمدتی تصور کند برایش قابل تحمل نخواهد بود.  فرد در حالت تعهد کم، وقت و انرژی چندانی برای برقراری و حفظ رابطه از خود نشان نمی دهد.

 حالت تعهد بیش از حد

کسی که به طرف مقابل بیش از حد متعهد می شود؛، زمان و انرژی زیادی نسبت به آنچه در رابطه معمول است برای طرف مقابل اختصاص می دهد، و سایر موضوعات زندگی خود را فدا می کند تا به هر روشی که شده رابطه را به نتیجه برسانند و طرف مقابلش را خرسند نماید. فرد در این وضعیت تصور می کند که شایسته دریافت محبت و صمیمیت نیست؛ بلکه وظیفه دارد همه نیازهای طرف مقابل را برآورده کند.

تفاوت در میزان تعهد دو طرف 

در این حالت شما و طرف مقابل به یک اندازه به رابطه خود متعهد نیستند. در یک رابطه نامتعادل، ممکن است یک نفر بیش از حد متعهد باشد در حالی که طرف دیگر کمتر متعهد است. تفاوت در میزان تعهد به تدریج منجر به درگیری و تنش خواهد شد.

رایج ترین علل مشکل در تعهد دادن:

استرس در دوران کودکی به دلیل غفلت مراقبان از برآورده کردن نیازهای اساسی کودک

مشاهده بی تعهدی در والدین و الگوبرداری از آنها

تربیت شدن تحت نظر والدینی سخت گیر و بیش از حد کنترل گر

اختلافات و تعارضات شدید والدین فرد

طلاق

قرار گرفتن بیش از حد در معرض آموزه های منفی رسانه‌ها (مثل نمایش‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و موارد دیگر) که به رابطه متعهدانه را به صورت منفی می بینند

ترس از قرار گرفتن در یک رابطه ناسالم و غیررضایت بخش

تجربه آسیب در روابط گذشته که در آن سوء استفاده، ترک و خیانت وجود داشته است

مشکل داشتن در اعتماد به اطرافیان

سبک های دلبستگی ناسالم  (سبک دلبستگی اضطرابی و اجتنابی)

عزت نفس ضعیف

اختلالات شخصیت، مانند اختلال شخصیت مرزی 

چند علائمی که نشان می دهد طرف مقابل در تعهد دادن به شما دچار مشکل است :

1.اگر طرف مقابل قصد ندارد شما را به عنوان همسر آینده خود به خانواده و اطرافیانش معرفی کند و همچنین نمی خواهد که شما به صورت علنی به عنوان نامزدش شناخته شوید زیرا از این موضوع احساس ناخوشایندی می کند.

2-طرف مقابل ممکن است برای رهایی از هر چالشی از دروغ های مصلحتی زیادی استفاده کند. دروغ های او می تواند به این دلیل باشد که با گفتن برخی حقایق نمی خواهد شما را ناراحت کند. اگر طرف مقابل دروغ های مصلحتی زیادی به شما گفت می توانید پی ببرید که او دائما از مواجهه و پذیرش واقعیت های زندگی و رابطه (حتی واقعیت های تلخ) اجتناب می کند و از مسئولیت و وظیفه خود که یکی از مهم ترین آن ها صداقت است طفره می رود.

3-استفاده بسیار زیاد از کلمات اصلاح کننده ها (شاید، احتمالا و…) می توانند نشان دهنده عدم تعهد او باشند؛ زیرا وقتی شخصی به صورت مکرر از این کلمات استفاده می کند، می تواند نشان دهد که او به طور کامل به آنچه می گوید متعهد نیست و همواره باب تغییر نظر برای او باز است.

4-وقتی طرف مقابل به قرار ملاقات گذاشتن با شما مایل نباشد. اگر او تمایلی به تعیین تاریخ برای قرار دیدار با شما ندارد، به این معنی است که او موضوع دیگری را اولویت می دهد که ترجیح می دهد برای آن وقت بگذارد. لازم به ذکر است که هر چند زندگی ممکن است پرمشغله باشد؛ اما طرف مقابل شما بایستی زمان هایی را برای ملاقات با شما اختصاص بدهد.

5-وقتی طرف مقابل تمایلی نداشته باشد یا نمی تواند به رویدادها و وعده های مهم زندگی خود متعهد شود؛ تعیین تاریخ و پایبندی به آن به نظر می رسد برای او بسیار دشوار باشد. برای مثال شاید او برای مراجعه به متخصص باید یک نوبت رزرو کنند، اما او تاریخ را تغییر می دهند یا به صورت مداوم قرار ملاقات آخر هفته خود را با شما به تعویق می اندازند. این چنین رفتارها نشان می دهد که قول ها و وعده هایی که می دهد اهمیت ندارد که این حالت او بیانگر عدم نگه داشتن احترام شما و دیگران است.

6-اگر طرف مقابل نتواند احساسات خود را به شما بیان کند و روش های ابراز محبت را به شما در میان نگذارد و در عمل و رفتارش، احساس مثبت خود را به شما نشان ندهد؛ ولی یک دفعه بدون مقدمه بگوید که به شما علاقه مند است؛ احتمال می رود در ذهن خود چنین منظوری داشته و ممکن است که در تعهد دادن چالش هایی داشته باشد.

7-وقتی طرف مقابل غیرقابل پیش بینی باشد و نمی توانید متوجه شوید که در هنگام ملاقات در چه وضعیتی است و نمی دانید که به اخبار خوب و بد چه واکنشی نشان خواهد داد. آنها ممکن است در زمانی مهربان باشند و در زمان دیگر حالت عصبی داشته باشند. وقتی طرف مقابل شما تا این حد غیرقابل پیش‌بینی است، ممکن است یک نشانه‌ی مهمی باشد که شما در یک رابطه سمی به سر می برید.

8-وقتی طرف مقابل تمایل دارند احساسات اش را برای خودش نگه دارند و آن را با شما در میان نگذارد و به شنیدن و درک احساسات شما بی علاقه باشد. در نتیجه، مکالمات با چنین افرادی ممکن است به صورت سطحی باقی مانده و از نظر عاطفی فاقد عمق لازم باشد. ارتباط عاطفی ضعیف مانع شناخت با کیفیت از یکدیگر است.

9-اگر همیشه شما مدیریت برنامه ها و مسائل زندگی را برعهده بگیرید، در حالی که طرف مقابل به طور مساوی مشارکت نمی کند و در عوض برای اتخاذ همه تصمیمات به شما تکیه کند. این وضعیت می تواند در رابطه میان شما و طرف مقابل عدم تعادل ایجاد کند و منجر می شود که شما احساس می کنید باید مسئولیت کارها را به عهده بگیرید که می تواند یک علامت هشداردهنده باشد.

10-وقتی طرف مقابل چندان درباره ی آینده رابطه چندان صحبت نمی کند یا صحبت های او بیش از حد به صورت کلی و ایده آل گرایانه است؛ گاهی نیز ممکن است او درباره آینده خود اشاراتی نماید ولی شما در برنامه های او جایی نداشته باشید. دلیل اصلی در ذهن او می تواند این باشد که نمی خواهند خود را به رابطه طولانی مدت با شما متعهد سازند.

11-وقتی طرف مقابل به صورت منظم به پیام ها، تماس های شما پاسخ نمی دهد؛ در حالی که در یک رابطه جدی و متعهد، طرفین به طور منظم با یکدیگر در تماس هستند. وقتی تماس ها و پیام های شما برای او اهمیت ندارد نشان می دهد که برای او اولویت ندارید و نمی تواند به شما متعهد باشد.

وقتی طرف مقابل در تعهد دادن مشکل دارد چه باید کرد؟ 

دانستن اینکه آیا طرف مقابل شما جز فردی محسوب می شود که در تعهد دادن مشکل دارند یا خیر، جهت تصمیم گیری شما در مورد ادامه دادن رابطه موضوع بسیار مهمی است. ممکن است طرف مقابل از متعهد شدن بترسد یا ممکن است از تعهد فرار کند؛ زیرا تعهد او را می ترساند. 

  لازم است درنظر بگیرید کسی که تعهد دادن برایش ناخوشایند است و با آن مبارزه می‌کند، به احتمال زیاد تمایلی به تغییر یا حتی کار روی چالش تعهد خود نخواهد داشت؛ شما در این شرایط لازم است به صورت عاقلانه تصمیم بگیرید. قبل از اینکه تصمیم بگیرید که آیا باید ادامه دهید یا جایی برای کار کردن بر روی مسائل مربوط به تعهد وجود دارد، باید در نظر بگیرید که آیا طرف مقابل نیز مایل است بر روی مسائل مربوط تعهد خود تلاش کند و برای آن اقدام مناسبی انجام دهد یا خیر. اگر طرف مقابل مایل به تلاش برای حل چالش تعهد خود نباشد، در این وضعیت شما هر اندازه که تلاش کنید قادر نخواهید بود نظر وی را تغییر دهید. همچنین چنانچه او به سراغ درمان نرود و قدمی برای بهبودش برندارد؛ بهتر است که راه مناسب خود را در پیش گرفته و سایر اولویت های خود را درنظر بگیرید.

جمع بندی

 ضروری است بدانید وقتی با این موضوع مواجه هستید که طرف مقابل شما از تعهد دوری می کند لازم است که به نشانه های کلیدی در رفتارهای او توجه کنید. فردی که مشکلات تعهدی دارد احساسات خود را به اشتراک نمی گذارد، واکنش های او قابل پیش بینی نیست و باب صحبت در مسائل مهم را باز نمی‌کند یا متعهد به تاریخ قرار ملاقات نمی‌شود، سهم خود را در رابطه نمی پذیرد و درباره آینده با شما صحبت نمی کند و به تماس های شما پاسخ نمی دهد. این نشانه های ارائه شده می تواند بینش مهمی را به شما ارائه دهد که براساس آن به این نتیجه برسید که بهتر است در رابطه باقی بمانید یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

دو + یازده =

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://haminyar.ir/?p=11042