دورهمی ازدواج فیروزه‌ای + ویدئو

ازدواج آسان شدنی است

ازدواج فیروزه‌ای را می‌توان طرحی دانست که به افراد جوان کمک می‌کند زندگی مشترک خود را در زمان مناسب آغاز کنند و منتظر تهیه مسکن و جهیزیه نمانند. زوجین با ازدواج نیمه مستقل که عنوان دیگر این طرح است، می‌توانند با تلاش هم و با حمایت خانواده‌های خود در مدت معلوم به استقلال کامل برسند. الگوی فعلی ازدواج، با توقعات بالا و تشریفات پرهزینه، شروع زندگی مشترک را برای بسیاری از جوانان به آرزویی دور تبدیل کرده است. از این رو طرح ازدواج فیروزه‌ای با ارائه الگویی نو به دنبال عبور از این چالش‌ها و تسهیل ازدواج جوانان است. 

به همین منظور دورهمی با موضوع ازدواج فیروزه‌ای در خانه اندیشه ورزان برگزار شد که سمانه رضایی، مجری نشست، روانشناس و متخصص خانواده به همراهی جمعی از مهمانان درباره مزایا و معایب این نوع ازدواج با یکدیگر گفت‌وگو کردند. مهمانان این دورهمی با اشاره به نکته نظرات خود، ازدواج در سن مناسب، تسهیل شروع زندگی مشترک، تلاش مشترک برای ساختن زندگی را از ویژگی‌های ‌مثبت و مواردی مانند مشکلات اقتصادی، تهیه مسکن، زندگی در کنار والدین و میزان موفقیت این سبک ازدواج را از چالش‌های ازدواج فیروزه‌ای می‌دانند.

تعریف ازدواج فیروزه‌ای  

رضایی در ابتدای رویداد علاقه، شناخت کامل طرفین از یکدیگر و قطعیت در ازدواج با شخص مورد نظر را از موارد حائز اهمیت برای ازدواج نیمه مستقل می‌داند. او معتقد است که مشکلات اقتصادی سبب بروز تاخیر در آغاز زندگی مشترک می‌شود از این رو با ازدواج فیروزه‌ای می‌توان مانع وقفه شد. در این طرح افراد می‌توانند پس از عقد دائم زندگی مشترک خود را با حمایت خانواده‌ها آغاز کرده و با تلاش خود در مدت مشخص به استقلال کامل برسند. رضایی درباره محل سکونت زوجین  می‌گوید که آن‌ها می‌توانند در بخشی از منزل والدین زندگی خود را شروع کنند، اما اگر چنین امکانی برای آن‌ها وجود نداشت، هر کدام می‌توانند به صورت جداگانه در خانه والدین خود سکونت کنند و اینگونه ارتباط خود را ادامه دهند.

مزیت ازدواج فیروزه‌ای

با توجه به فرهنگ فعلی جامعه و با وجود مشکلات اقتصادی، مسائلی از قبیل تهیه مسکن، جهیزیه و فراهم کردن شرایط لازم برای شروع زندگی به یک چالش جدی برای اقدام به ازدواج جوانان بدل شده ‌است. از این رو با ازدواج نیمه مستقل می‌توان درکنار برآورده شدن نیازهای اساسی در مسیر استقلال کامل گام برداشت.

شناخت کامل؛ لازمه همزیستی با والدین

زهرا میرزایی از افراد حاضر در این دورهمی ضمن اعلام موافقت خود با این طرح، معتقد است سکونت در کنار والدین به شناخت خانواده طرف مقابل و توانمندی در مدیریت چالش‌های موجود‌ بستگی بسیاری دارد. به گفته او ازدواج فیروزه‌ای برای تمامی افراد مناسب نیست، بلکه به افرادی پیشنهاد می‌شود که شرایط استقلال کامل را ندارند. زهرا پاینده از مادران حاضر در این جلسه است. او با استقبال از ازدواج فیروزه‌ای می‌گوید این طرح از سنت‌های گذشته ایرانی محسوب می‌شود که دوباره در حال احیا شدن است. او والدین را مقصر اصلی افزایش سطح توقعات فرزندان می‌داند و می‌گوید نسل جدید نمی‌توانند با قناعت زندگی مشترک خود را شروع کنند.

ازدواج آسان شدنی است

رضایی درباره اینکه طرح فیروزه‌ای از جمله رسوم دیرینه ایرانی است، عدم امکان استقلال زوجین از خانواده پس از چندین سال را از چالش‌های این سنت می‌داند به طوری که آن‌ها می‌بایست در کنار خانواده‌ها به زندگی خود ادامه می‌دادند. به گفته او چشیدن طعم شیرین ازدواج در شرایطی آسان از مهم‌ترین ویژگی‌های رسوم ایرانی است.

چالش‌های فیروزه‌ای

در ادامه نیز مهسا قربانی از دیگر مخالفان این طرح، می‌گوید با کمترین امکانات و شرایط می‌توان زندگی مشترک را با استقلال کامل آغاز کرد. به عقیده او زندگی مشترک در منزل والدین با چالش‌های بسیاری همراه است که می‌تواند برای زندگی زوجین چالش آفرینی کند. از طرف دیگر شهریار نظری از دیگر حاضران جلسه نیز بیان می‌کند میزان پذیرش این طرح به نوع نگاه افراد بستگی دارد. او معتقد است که افرادی که از روحیه متعهدانه‌تری نسبت به زندگی برخوردار هستند، تمایل بیشتری به این سبک ازدواج دارند.

دوستی آری یا خیر

علی حسن‌پور با اشاره به پیتزا 300 هزار تومانی که ناشی از تورم بالاست، تاکید می‌کند که ازدواج فیروزه‌ای تناسبی با فرهنگ جامعه امروزی ندارد. او که پدر خانواده است، تمایلی به ازدواج فرزندان خود ندارد و دوستی با جنس مخالف را به ازدواج نیمه مستقل ترجیح می‌دهد، البته دوستی که خود بتواند بر آن نظارت کند. در نگاه او ازدواج دائم تنها در صورتی امکان پذیر است که بتوان شرایط مناسبی را برای تشکیل زندگی مشترک فراهم کرد.

ورود به حریم خصوصی ممنوع

مهدی شاملو که نماینده نسل دهه هشتادی در این دورهمی است، با دوستی بین دختر و پسر مخالف است. او تاکید می‌کند از آنجایی که نسل امروز اجازه ورود به حریم شخصی خود را نمی‌دهد، والدین نیز نمی‌توانند بر روابط دوستی فرزندان خود نظارتی داشته باشند. شاملو مانع تراشی خانواده‌ها در کنار شرایط نامساعد اقتصادی را از عوامل موثر در افزایش سن ازدواج می‌داند.

به عقیده او ازدواج فیروزه‌ای را می‌توان راهکار مناسبی برای کاهش سن ازدواج در نظر گرفت. شاملو همچنین مواردی همچون محل زندگی و زمان باهم بودن زوجین را از چالش‌های این طرح می‌داند. در پایان نیز باید گفت ازدواج فیروزه‌ای مانند هر طرحی که در ابتدا در جامعه مطرح می‌شود با کاستی‌ها و نقاط قوتی همراه است. به هرحال با آسیب شناسی وضع موجود و رفع موانع می‌توان در جهت تسهیل ازدواج جوانان گام برداشت.

برای تماشای دورهمی ازدواج فیروزه‌ای می‌توانید به ویدئو زیر مراجعه کنید.

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

شش + پنج =

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://haminyar.ir/?p=16213