حد و مرز پشتیبانی مالی برای ازدواج فرزند توسط پدر و مادر کجاست؟

Leah Aguirre LCSW

6 Signs of Being Stuck in a Fantasy of a Relationship

پشتیبانی مالی والدین برای ازدواج

7 دقیقه

مترجم:

محمدسجاد غفوری

مجله سایکلوژی تودی در مقاله ای با عنوان چگونه کمک مالی می­تواند بر بلوغ عاطفی فرزندان در سن ازدواج تاثیر بگذارد؟ ابعاد مختلف این مساله جذاب و مهم را مورد بررسی قرار داده است. دکتر براد اسکش در این مقاله پرسش مهمی در مورد رابطه پشتیبانی مالی والدین و آمادگی فرزندان برای ازدواج مطرح کرده است. اگر شما هم پرسش هایی مثل حد و مرز کمک مالی والدین و تاثیر این کمک ها بر رشد و استقلال شخصیتی به خصوص در دوران ازدواج دارید، توصیه میکنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

ریشه نگاه فانتزی در انتخاب همسر

در نگاه اول پشتیبانی مالی والدین برای ازدواج فرزندان نه تنها بی اشکال بلکه یک ضرورت است. این نگاه هم درست است و هم غلط! از یک زاویه با توجه به هزینه های شروع زندگی مشترک کمک مالی به فرزندان یک ضرورت است. بدون این کمک فرزندان توانایی شروع زندگی مشترک را ندارند.

در نگاه روانشناسی کمک بدون چارچوب آسیب زاست. منظور از کمک بدون چارچوب چیست؟ کمک بدون چارچوب یعنی خانواده حد و مرزی برای کمک به فرزندان در نظر نگیرد. افراط و تفریط نتیجه عدم تعیین حد و مرز در این موضوع خواهد بود.

پیامدهای منفی پشتیبانی مالی برای ازدواج بدون چارچوب چیست؟

  1.  

    • اصلی­ترین چالش این نوع پشتیبانی ، تاثیر منفی در بلوغ عاطفی فرزند است. بخشی از رشد و بلوغ عاطفی مستقیما متوجه توانایی شما در مدیریت مالی زندگیتان است. وقتی خانواده به جای شما متولی مدیریت مالیتان میشوند، شما برای پرورش این بعد هیچ گام رو به جلویی بر نخواهید داشت. چالش های این حوزه را درک نمی­کنید. این فرایند بلوغ عاطفی شما را تحت تاثیر خواهد داد. حمایت مالی بیش از حد مانع پرورش حس استقلال و مسئولیت پذیری جوان خواهد شد
    • از طرفی اگر خانواده در پشتیبانی مالی هیچ کمکی به فرزند نکرده و او را تنها در میان مشکلات فراوان مالی رها کند، فشار زیاد باعث سرخوردگی و انفعال او میشود. نتیجه این رویکرد اضطراب و ناامیدی است.
    • پشتیبانی مالی بدون چارچوب به جوان حس دخالت و از بین بردن استقلال یا از طرف دیگر حس بی توجهی به سرنوشت او را میدهد.

بهترین نوع پشتیبانی مالی فرزند برای ازدواج چیست؟

بسیاری از خانواده ها در تعیین حد و مرز میزان پشتیبانی از فرزندشان برای ازدواج دچار چالش هستند. همین نکته هم باعث افراط و تفریطشان در پشتیبانی مالی میشود. یک توصیه اساسی برای والدینی که میخواهند بهترین کمک مالی را به فرزند خود داشته باشند وجود دارد:

بهترین نوع کمک مالی، کمکی است که در جهت دستیابی جوان به استقلال و خودکفایی و بلوغ عاطفی باشد. اگر والدین تمام هزینه های زندگی فرزند خود را تقبل کنند، فرزندشان انگیزه ای برای کار و تلاش نخواهد داشت و در نتیجه مسئولیت پذیری و استقلال را یاد نمیگیرد. اگر والدین از نظر مالی به فرزند خود کمک نکنند، ممکن است فرزندشان دچار اضطراب و ناامیدی شود و این امر می تواند بر سلامت روان او تأثیر منفی بگذارد. در این بین صحبت کردن با فرزند برای میزان پشتیبانی مالی و حد و مرز به رسمیت شناختن استقلال و بلوغ عاطفی او هم یک ضرورت است.

جمع بندی

پشتیبانی مالی برای ازدواج توسط خانواده یک ضرورت است. نکته مهم در خصوص این مساله توجه به حد و مرز آن است. همان قدر که تنها رها کردن فرزند در بین مشکلات مالی غلط است، افراط در کمک کردن هم به او آسیب خواهد زد. لذا اصلی ترین نکته برای کمک مالی به فرزند در ازدواج، توجه به تاثیر این کمک در رسیدن جوان به استقلال، خودکفایی و بلوغ عاطفی است.

2 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

13 − 4 =

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://haminyar.ir/?p=12408