کارگاه آمادگی ازدواج (1)

کارگاه آمادگی ازدواج

اصول و قواعد خواستگاری

نرگس نظرپور، روانشناس خانواده و زوج درمانگر در کارگاهی با موضوع «آمادگی ازدواج» که در تالار ناصرخسرو دانشگاه شهید بهشتی و با همت «موسسه رسانه‌ای حامین مدیا» دوشنبه 9 خردادماه برگزار شد، به تشریح اصول و قواعد خواستگاری، سنجش ملاک‌ها، راهکارهای خواستگاری، تفاوت فرهنگ‌ها و بایدها و نبایدهای آن پرداخت.

نقش مسائل فرهنگی در خواستگاری

به گفته او یکی از اصول خواستگاری آشنایی با فرهنگ غنی و متنوع ایرانی است که رعایت آن تاثیر بسزایی در این مسیر دارد. نظرپور معتقد است که موضوعاتی همچون خواستگاری سنتی و ابراز علاقه دختر خانم به آقا پسر با سوء تفاهم‌هایی همراه است که با استفاده از راهکارهای مناسب می‌توان سوء برداشت‌ها را به حداقل رساند. این روانشناس با تشریح مراحل خواستگاری و با اشاره به مواردی همچون سنجیدن ملاک‌های اولیه، پیش آشنایی خانوادگی و صحبت‌های دو نفره، توضیح می‌دهد که بررسی صحت و سقم اطاعاتی که توسط معرف گفته می‌شود، حائز اهمیت است و ضرورتی برای بررسی ملاک‌های ثانویه و شخصیتی در جلسه‌ اول خواستگاری وجود ندارد.

اهمیت توجه به نحوه برگزاری جلسه خواستگاری

به اعتقاد این کارشناس خانواده مهم‌ترین سوالی که در قبل از برگزاری خواستگاری می‌توان از خانواده دختر خانم پرسید، نحوه حضور خانواده آقا پسر در این جلسه است. نحوه رویارویی خانواده‌ها در دیدار ابتدایی که آیا با حضور خواهر و مادر آقا پسر برگزار شود یا صرفا دو نفر با هم ملاقات داشته باشند؛ نکات فرهنگی قابل توجهی را درپی دارد که می‌تواند تصور خاصی را در ذهن خانواده مقابل ایجاد کند.

عواطف و احساسات در خواستگاری ممنوع

در ادامه نظرپور نسبت به عشق مادری در خواستگاری هشدار می‌دهد و تاکید می‌کند که این مسئله می‌تواند سبب بروز برداشت‌های متفاوتی شود که باید مراقب آن بود. او همچنین دو طرف را از ورود به مباحث عاطفی و احساسی منع می‌کند و با تکیه بر تجارب مشاوره‌ای موجود، در این باره می‌گوید از آنجایی که فرد می‌داند شخص مورد نظر مناسب او نیست، اما به دلیل دلبستگی ایجاد شده، نمی‌تواند تصمیم درست را بگیرد.

دروغ مصلحتی جایز نیست

این زوج درمانگر پرهیزکردن از دروغ‌های کوچک و مصلحتی را امری ضروری می‌داند و معتقد است که پنهان کاری درباره موضوعی می‌تواند پایه و اساس بی‌اعتمادی را نسبت به خود شخص در زندگی آینده او ایجاد کند. انعطاف پذیری در مسائل گوناگون از دیگر مواردی است که نظرپور به آن اشاره می‌کند. او در ادامه می‌گوید آداب و رسوم متفاوت نشانه بی احترامی نیست و چنین برداشتی را می‌توان ناشی از عدم آشنایی خانواده‌ها از فرهنگ یکدیگر دانست.

چرا می‌خواهیم ازدواج کنیم؟

این مشاور خانواده تاکید می‌کند که قبل از جلسه خواستگاری هدف از ازدواج را برای خود تشریح کنید. او همچنین معتقد است از مطرح کردن موضوع خواستگاری با اقوام و نزدیکان خودداری شود. نظرپور در ادامه کارگاه می‌گوید اگر دختر خانم مورد پسند آقا پسر نبود، باید خانواده دختر خانم از این تصمیم مطلع شود. او با تاکید بر پرهیز از عجله کردن در جلسات خواستگاری، حداقل مدت آشنایی زوجین را سه ماه می‌داند و معتقد است که می‌توان با تحقیق از محل زندگی، کار، دوستان، آشنایان و رفت‌وآمدها به شناخت مناسب برای تصمیم‌گیری رسید.

بایدها و نبایدهای خواستگاری

او در پایان کارگاه به بیان زمان مناسب برای طرح موضوعات مختلف در جلسات خواستگاری می‌پردازد و توضیح می‌دهد بهتر است در جلسات دوم و سوم درباره وجود رابطه و نامزدی مهم قبلی و مواردی که در زندگی گذشته فرد بوده است، صحبت شود. به علاوه مواردی مانند ازدواج مجدد پدر خانواده که فرد نقشی در آن نداشته، اما طرف مقابل پس از ازدواج متوجه آن خواهد شد را می‌‌توان در جلسات پایانی مطرح کرد. او همچنین یادآور می‌شود که در صورت تردید نسبت به طرح مسئله‌ای، می‌توان آن را با مشاور ازدواج در میان گذاشت و از او راهکار مناسب را دریافت کرد.

برای مطالعه بیشتر:
سواد خواستگاری در ازدواج

دیدگاهتان را بنویسید

یک × دو =

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://haminyar.ir/?p=10357