کارگاه آمادگی ازدواج(2)

کارگاه آمادگی ازدواج(2)

با پذیرش مسئولیت‌ها می‌توان رشد کرد

سجاد کریمان‌مجد، روانشانس و مشاور خانواده در جلسه‌ای که دوشنبه 9 خردادماه با موضوع آمادگی ازدواج در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، لازمه ازدواج را رسیدن به بلوغ و تکامل روحی، جسمی، اقتصادی و جنسی می‌داند. او در ادامه می‌گوید افراد باید در ابعاد گوناگون شخصیتی به خودآگاهی و توانمندی رسیده باشند و بتوانند مسئولیت‌ها و دشواری‌های زندگی را بپذیرند.

اهمیت انعطاف پذیری در ازدواج

کریمان‌مجد بلوغ اجتماعی و فرهنگی را از موارد حائز اهمیت در موضوع ازدواج تلقی می‌کند به طوری که فرد به لحاظ اجتماعی بتواند توجه اطرافیان را نسبت به خود جلب کند و مورد مشورت آنان قرار بگیرد. او همچنین در ادامه به اهمیت انعطاف پذیری در موضوعات فرهنگی و مواجه شدن با سبک زندگی‌های متفاوت تاکید می‌کند. او افرادی که تنها به دنبال رفع نیازهای شخصی هستند را مناسب ازدواج نمی‌داند. این روانشناس معتقد است که 90 درصد از نیازهای انسان به نوع جهان بینی او بستگی دارد بنابراین حرکت در مسیر رشد فردی در پیش از ازدواج از موارد ضروری بشمار می‌رود. کریمان‌مجدد افرادی را که به دنبال رشد و توسعه فردی و شریک زندگی خود هستند را گزینه مناسبی برای ازدواج می‌داند.

طلبکاری ممنوع

او ضمن اشاره به تفاوت موجود در معنای زجر و رنج، هدف زندگی را پذیرش رنج ناشی از رشد می‌داند. به گفته این روانشناس رفع نیازهای طبیعی امری ضروری است، اما نباید رفتاری طلبکارانه‌ای از خود نشان داد، بلکه باید به گونه‌ای عمل کرد که بتوان به رشدهای اخلاقی، روانی و معنوی رسید. کریمان‌مجد روان و اخلاق سالم را از ویزگی‌های شخصیتی مطلوب می‌داند که تاثیر قابل توجهی در نحوه برخورد زوجین با یکدیگر می‌گذارد. او معتقد است که با برخورداری از مواردی همچون تناسب شخصیت، سلامت روان، کفویت خانوادگی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و تناسب میان باور، ارزش و اهداف می‌توان وارد گوی ازدواج شد. این روانشناس مرحله ابتدایی رشد را پذیرش سختی‌ها و مسئولیت‌های ازدواج می‌داند و تاکید می‌کند که می‌توان با ایجاد مسیر موفقیت، طعم شیرین زندگی را تجربه و به رشد رسید.

برای مطالعه بیشتر: 
دورهمی ازدواج فیروزه‌ای

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

13 + چهارده =

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://haminyar.ir/?p=16191