کمال گرایی اقتصادی: چالش ازدواج جوانان

دکتر کیمبرلی اسمیت

لوگو

How to Take Responsibility in a Relationship: 10 Practical Ways

5 دقیقه

مترجم:

سعید امامی 

ازدواج به عنوان یک مرحله مهم از زندگی افراد، ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد. در دهه‌های اخیر، در ایران جنبه‌های اقتصادی ازدواج اهمیت خاصی پیدا کرده است. این موضوع باعث شده تا جنبه‌های مالی به یکی از مهم‌ترین مباحث در گفت‌وگوهای مرتبط با ازدواج تبدیل شود. یکی از چالش‌های اصلی در این زمینه، کمال‌گرایی اقتصادی است که می‌تواند مانعی جدی بر سر راه ازدواج جوانان ایجاد کند.

کمال گرایی چیست؟

کمال‌گرایی (Perfectionism) در روانشناسی، به عنوان یک ویژگی شخصیتی تعریف می‌شود که با موارد زیر مشخص می‌شود:

تلاش فرد برای بی‌عیب و نقص بودن: افراد کمال‌گرا استانداردهای بسیار بالایی برای خود تعیین می‌کنند و دائماً در تلاش هستند تا به بهترین نحو ممکن عمل کنند.

خود ارزیابی انتقادی: این افراد تمایل دارند به طور مداوم خود را مورد انتقاد قرار دهند و بر

اشتباهات و نقاط ضعف خود تمرکز کنند.

  1. نگرانی در مورد ارزیابی دیگران: افراد کمال‌گرا نگران قضاوت و نظر دیگران در مورد خود هستند و به دنبال تأیید آنها هستند.

    کمال‌گرایی می‌تواند در دو نوع کلی دسته‌بندی شود:

    کمال‌گرایی خودمحور:  در این نوع، فرد برای رسیدن به استانداردهای شخصی خود تلاش می‌کند و به دنبال تأیید دیگران نیست.

    کمال‌گرایی اجتماعی: در این نوع، فرد برای جلب رضایت و تأیید دیگران تلاش می‌کند و استانداردهای خود را بر اساس انتظارات آنها تنظیم می‌کند.

کمال گرایی اقتصادی چیست؟

چه وقت میتوان گفت شما دچار کمال گرایی اقتصادی هستید؟ کمال‌گرایی اقتصادی به معنای تمایل به داشتن بهترین‌ها در زمینه اقتصادی قبل از ازدواج است. این موضوع می‌تواند شامل مواردی مانند داشتن شغل ایده‌آل، درآمد بالا، مسکن شخصی و پس‌انداز قابل توجه باشد. هرچند مصداق‌های کمال گرایی اقتصادی برای دختر و پسر فرق می‌کند اما در اصل این موضوع بین آن‌ها فرقی نیست. همان قدر که دخترها در معرض کمال گرایی اقتصادی هستند، پسرها هم ممکن است به این ویژگی دچار شوند.

هرچند تلاش برای رسیدن به اهداف اقتصادی قابل تحسین است، اما کمال‌گرایی در این زمینه می‌تواند مانع ازدواج جوانان شود. دلیل این امر آن است که رسیدن به تمام این اهداف به طور همزمان ممکن است زمان زیادی طول بکشد و در این بین، فرصت‌های ازدواج از دست برود.

عوامل زمینه‌ساز کمال‌گرایی اقتصادی:

فشارهای اجتماعی:

متأسفانه، در برخی جوامع، ازدواج با سطح رفاه و موقعیت اجتماعی فرد سنجیده می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد فشار روانی بر جوانان و سوق دادن آنها به سمت کمال‌گرایی اقتصادی شود.

تجربیات منفی:

مشاهده طلاق یا مشکلات زندگی مشترک در اطرافیان به دلیل مشکلات اقتصادی، می‌تواند باعث ایجاد ترس در جوانان و تمایل آنها به کسب ثبات اقتصادی قبل از ازدواج شود.

عدم آگاهی مالی:

نداشتن دانش کافی در مورد مدیریت مالی و برنامه‌ریزی برای آینده، می‌تواند باعث شود که جوانان تصورات غیرواقعی از شرایط ایده‌آل برای ازدواج داشته باشند.

مشکلات کمال‌گرایی اقتصادی در مسیر ازدواج جوانان

  1. افزایش استرس و تنش: انتظارات بالای مالی می‌تواند منجر به ایجاد استرس و تنش مزمن در فرد شود.
  2. کاهش عزت نفس: وقتی که فرد نمی‌تواند انتظارات مالی خود را برآورده کند، ممکن است عزت نفس او کاهش یابد.
  3. تردید در تصمیم‌گیری: کمال‌گرایی اقتصادی می‌تواند باعث تردید و سردرگمی در تصمیم‌گیری برای ازدواج شود.
  4. احساس ناامیدی: عدم توانایی در برآورده کردن تمامی انتظارات مالی ممکن است به احساس ناامیدی و ناکامی منجر شود.
  5. کاهش جذابیت: نگرش‌های غیرمعمول و انتظارات مالی بالا می‌تواند احتمال جذب فرد را کاهش دهد.
  6. تاخیر در ازدواج:  اصلی ترین چالش ایده آل گرایی اقتصادی تاخیر در ازدواج است. ترس از عدم تحقق انتظارات مالی می‌تواند فرایند تصمیم‌گیری برای ازدواج را به تعویق انداخته و فرصت های مناسب ازدواج را از دست جوان بگیرد.

بخش چهارم: راه‌های غلبه بر کمال‌گرایی اقتصادی

  1. آگاهی از پیامدهای منفی: افراد باید از تاثیرات منفی کمال‌گرایی اقتصادی بر زندگی خود آگاه باشند و ببینند این طرز نگرش چه هزینه و فایده‌ای دارد.
  2. تقویت عزت نفس: ارزشمندی خود را به کامل بودن منابع مالی معطوف نکنید و بر تقویت عزت نفس خود کار کنید.
  3. تفکر کافی بودن: به جای تمرکز بر کامل بودن از نظر اقتصادی، به کافی بودن بسنده کنید.
  4. واقع‌بینی: درباره وضعیت مالی موجود خود واقع‌بین باشید و آن را تمرین کنید.
  5. تمرکز بر جنبه‌های مثبت: بر سایر نکات و جنبه‌های مثبت تشکیل زندگی مشترک تمرکز کنید.

جمع بندی

کمال‌گرایی اقتصادی یکی از مهم‌ترین موانع در مسیر ازدواج جوانان است که می‌تواند موجب تاخیر یا حتی منصرف شدن از ازدواج شود. آگاهی از این چالش و تلاش برای غلبه بر آن از طریق تقویت عزت نفس، واقع‌بینی و تمرکز بر جنبه‌های مثبت زندگی می‌تواند به جوانان کمک کند تا این مرحله مهم از زندگی را با موفقیت پشت سر بگذارند. تمرین و پذیرش این موارد می‌تواند به کاهش کمال‌گرایی اقتصادی و بهبود شرایط ازدواج کمک کند. دوست عزیز امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. حالا برای ادامه مسیر نقشه گنج کافیه به سوال زیر دقیق پاسخ بدید و جواب را در هوش مصنوعی یک مشاور که لینکش در پایین همین مقاله آورده شده تایپ کنید.

8 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

18 − 18 =

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://haminyar.ir/?p=18195