دکتر تقی آزادارمکی – ازدواج برای بقا یا طلاق؟

دکتر تقی آزادارمکی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با حضور در دیگر برنامه حامین از پیامدهای تغییر الگوی ازدواج در جامعه ایران می‌گوید. تغییر الگوی ازدواج در جامعه ایرانی ملموس است، اما کمتر از زاویه جامعه شناسی به چرایی آن اشاره شده است. او با تحلیل جامعه شناسی خود بر این باور است که خانواده براساس نهاد ازدواج صورت بندی می‌شود. او می‌گوید: «زمانی که درباره انواع خانواده‌ها صحبت می‌کنیم مانند خانواده هسته‌ای، گسترده و اشکال جدیدی از خانواده که در دنیا رایج است ولی به لحاظ شرعی و قانونی مورد تایید ما نیست، می‌دانیم که منطق شکل‌گیری این خانواده‌ها براساس نوع ازدواجی است که صورت می‌گیرد. به عبارت دیگر وقتی از خانواده حرف می‌زنم، منظورم ازدواج است درحالی که برخی‌ها خانواده را به صورت اجتماع در نظر می‌گیرند یا آن را در سایه طلاق تعریف می‌کنند. تحولات خانواده در ساحت ازدواج رخ می‌دهد.»

او بر این باور است که افراد برای ادامه زندگی خود نیازمند گرفتن تصمیمات سختی هستند که یکی از این تصمیمات سخت در موضوع ازدواج رخ می‌دهد. در گذشته شرایط آرام بود و به همین خاطر فرد موضوع ازدواج خود را به نزدیکان و خانواده واگذار می‌کرد به صورتی که اگر فرد در وضعیت نامساعد اقتصادی هم قرار داشت با وجود حمایت‌هایی که صورت می‌گرفت، می‌توانست به راحتی ازدواج کند. اما امروزه با تغییراتی که در زیست اجتماعی و اقتصادی جامعه شکل گرفته، شرایط را با سختی همراه کرده است به طوری که آن را می‌توان در امر ازدواج نیز مشاهده کرد.

دکتر آزادارمکی در بخش دیگر اینگونه ادامه می‌دهد: «اگر دیروز فردی با حمایت خانواده ازدواج می‌کرد اما امروزه امر ازدواج با مسئولیت فردی و احتمالا با اطلاع دادن به خانواده انجام می‌شود. به علاوه اینکه این ازدواج اگر در گذشته به عنوان کنش طبیعی هم‌گرایانه نظام اجتماعی موجب بازتولید نظام اجتماعی می‌شد، اما هدف از ازدواج در زمان کنونی برای کسب لذت بیشتر است. به همین خاطر در گذشته ازدواج امری برای استمرار نظام اقتصادی و اجتماعی تلقی می‌شد، اما امروزه در جهت تقویت جایگاه فردی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

از دیگر موضوعاتی که در این برنامه به آن پرداخته شد، افزایش سطح توقع افراد در اثر ارتقاء جایگاه تحصیلی آن‌هاست. در همین رابطه دکتر آزادارمکی نیز بر این باور است که تحصیلات دانشگاهی به عاملی تبدیل شده است که دختران جامعه به ازدواج با پسرانی که مدارک دانشگاهی پایین‌تری دارند، تن نمی‌دهند. از طرف دیگر پسران نیز تمایلی به ازدواج با دختران پرتوقع را ندارند. این عوامل ناشی از سیاست‌گذاری نادرستی است که می‌گفت تمام افراد مدارک دانشگاهی داشته باشند.

مطالب فوق بخشی از صحبت‌های دکتر آزادارمکی است که مورد توجه شما مخاطبان گرامی قرار گرفت؛ برای اینکه به علل و عوامل موثر در بروز نگرش موجود به مقوله ازدواج در جامعه کنونی پی ببریم، پیشنهاد می‌کنیم ویدئو کامل این گفت‌وگوی پرچالش و دیدنی را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

5 × یک =