دکتر حسین پورشهریار – از رابطه ایمن و هدفمند چه می‌دانیم؟

دکتر حسین پورشهریار، عضو هیئت علمی گروه مشاوره دانشگاه شهید بهشتی میهمان ما در این گفت‌وگو است. او برای ما از رابطه ایمن و هدفمند می‌گوید. به اعتقاد او با توجه به حجم قابل توجهی از روابط بین فردی که در گذشته به دلایل گوناگون وجود داشته، اما امروزه با کاهش گستردگی خانواده‌ها این روابط محدود شده است.

او در بخش دیگری از این برنامه می‌گوید یکی از نیازهای ما، نیاز به رابطه بین فردی است که می‌توان با آن نیاز عاطفی خود را برطرف کرد. همچنین می‌توانیم اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق برقراری ارتباط به دست می‌آوریم و بخشی از نیازهای شناختی خود را تامین کنیم و به پاسخ سوالات ذهنی خود برسیم. در این بین رابطه برای افزایش توانمندی و پاسخ به سوالات ذهنی ماست، اما بعضی اوقات آنچه که ما انتظار داریم اتفاق نمی‌افتد و در روابط خود درگیر موضوعات دیگری می‌شویم.

به اعتقاد دکتر پورشهریار باید در برقراری و تداوم رابطه به اصول مشخصی پایبند باشیم. در این راستا وجه رابطه اندازه و ابعاد رابطه را تعیین می‌کند و این اطمینان را می‌دهد که رابطه ایمنی شکل بگیرد. باید در نظر داشت که بدون بهانه و دلیل نمی‌توان وارد رابطه شد و انتظار ایجاد کرد. او همچنین در جریان گفت‌وگو به ما می‌گوید که چشم‌انداز هر فرد از ورود به یک رابطه باید جهت‌دار و هدفمند باشد. انسان‌ها پس از اینکه نسبت به جنسیت خود آگاه می‌شوند، یعنی از سن ۳.۵ سالگی به ازدواج فکر می‌کنند به طوری که به برشماری ویژگی‌های مورد علاقه خود از طرف مقابل می‌پردازند.

او تاکید می‌کند در روابطی که عمر کوتاهی دارد، لازم است تا از سرمایه‌گذاری عاطفی پرهیز شود چراکه حرکت قدم به قدم از ملزومات یک رابطه است. لزومی ندارد در ابتدای یک رابطه ویژگی‌های خاصی از همسر آینده خود را به فرد مقابل نسبت دهیم زیرا در صورت عدم ازدواج با او دچار آسیب می‌شویم. صحبت‌های دکتر پورشهریار شیرین و حاوی نکات آموزشی جالبی است، پس برای دانستن آن تماشای ویدئو کامل آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

18 − 4 =