چگونه در دوره آشنایی ازدواج صحبت کنیم؟

Mark Travers

لوگو

How to talk in the dating course about marriage

چگونه در دوره آشنایی ازدواج صحبت کنیم؟

7 دقیقه

محمد سجاد غفوری

محمد سجاد غفوری

با مطالعه این مقاله پاسخ پرسش های زیر را دریافت خواهید کرد:

1- خودافشایی چه درجاتی دارد؟

2-عوامل زمینه ساز خودافشایی بیش از حد در دوران آشنایی چیست؟

3- مدیریت صحیح خودافشایی در قرارهای آشنایی چگونه است؟

هر کسی در فرایند آشنایی برای انتخاب همسر، سبک و سلیقه خاص خود را دارد. در این زمینه میان افراد تفاوت های فردی وجود دارد. مثلا شخصیت برخی از افراد اینگونه است که دوست دارند بیشتر صحبت کنند و برخی دیگر تمایل دارند که بیشتر شنونده باشند. بسیاری از این تفاوت ها عادی و طبیعی به نظر می‌رسد. این تفاوت ها تا جایی که به آینده رابطه آسیبی وارد نکند چالش مهمی را به وجود نمی آورد. در واقع در جلسات آشنایی پیش از ازدواج بیش از هرچیز دیگر به مهارت درمیان گذاشتن اطلاعات نیاز داریم. در این میان خودافشایی یکی از موضوعاتی است که لازم است که آن را به درستی در دوران آشنایی مدیریت نماییم.

  برخی افراد در دوران آشنایی دانش و مهارت کافی جهت به اشتراک گذاری اطلاعات شان را ندارند. از این رو در قرارهای آشنایی سبک نادرست خود را تکرار می‌کنند. مثلا ممکن است بیش از اندازه اطلاعات شخصی خود را در جلسات آشنایی درمیان بگذارند. مثلا ممکن است گمان کنید که مشغول گفت و گو درباره موضوعات مهمی هستید. ولی غافل از اینکه همین صحبت های غیرضروری، چالش هایی را ایجاد می‌کند. این الگوی غیرسازنده ممکن است در ظاهر به چشم نیاید و عادی جلوه کند، ولی می تواند نحوه تصمیم گیری طرفین تاثیر مهمی برجای بگذارد. از این رو خودافشایی در دوران آشنایی به ظرافت و هنر خاصی نیاز دارد و لازم است آن را به درستی مدیریت کنید. دکتر مارک تراورز در سال 2024 در مجله سایکولوژی تودی راه های کاهش درمیان گذاشتن بیش از حد اطلاعات در دوران آشنایی را مطرح کرده است.

درجات خودافشایی

خودافشایی در دوران آشنایی برای ازدواج مراحل و کیفیت خاص خود را دارد. در دوران آشنایی لازم است که هر دو طرف اطلاعاتی را که برای آینده رابطه ضروری است را به یکدیگر ارائه دهند. ارائه اطلاعات ضروری می‌تواند مقدمات اعتماد را فراهم نموده و پایه های ازدواج را تقویت کند. از این رو درجاتی از خودافشایی در دوران آشنایی اهیمت دارد.

  از طرفی خودافشایی بیش از اندازه زمانی اتفاق می‌افتد که شما اطلاعات شخصی تان را در گفتگو با طرف مقابل، بیش از اندازه به اشتراک می گذارید. صحبت های شما اغلب بیشتر از چیزی هست که به صورت عادی برای رابطه میان دو نفر مناسب هست. در این گفت و گو شما از مرز و چارچوب های خود عبور می کنید. برای مثال اگر قبلا یک بیماری خاصی داشتید و در حال حاضر برطرف شده و بر رابطه آینده شما تاثیری ندارد. با این حال جزئیات آن موضوع را به طرف مقابل درمیان می گذارید.

عوامل خودافشایی بیش از حد در دوران آشنایی

1-مطالعات نشان می‌دهد که میزان خودکنترلی افراد مضطرب هنگام تعامل اجتماعی کمتر است. این موضوع می‌تواند میزان انجام رفتارهای ناگهانی آنها را هنگام تعاملات اجتماعی بیشتر کند. برای مثال برای مقابله با استرس ممکن است بیشتر خودافشایی کنید تا فضای سکوت را پر کنید واز این طریق ناراحتی شما کاهش پیدا کند.

2-چنانچه نسبت به جواب رد شنیدن حساسیت بیشتری داشته باشید یا تصور کنید طرف مقابل چندان تمایل به ادامه گفت وگو با شما نیست. ممکن است تصور کنید که با گفت و گوی بیشتر می توانید رابطه خود را با طرف مقابل تقویت نمایید. مثلا ممکن است از راهبردهای مختلف جهت ارتباط با او استفاده کنید. در این شرایط ممکن است مجبور شوید دست به خودافشایی بزنید.

3-وقتی به نشانه های کلامی و غیرکلامی طرف مقابل دقت نکنید، ممکن است به صورت واضح قصد و منظور او را متوجه نشوید. از این رو به نیت حقیقی او پی نخواهید برد. در این شرایط ممکن است خواسته خود را به طرف مقابل نسبت دهید و سوتفاهم ایجاد شود. در این شرایط احتمال بیشتری دارد که اطلاعاتی را درمیان بگذارید که در خلال آن لازم بود از آن گذر می‌کردید.

4-برخی ممکن است درمیان گذاشتن هر اطلاعاتی از خود را به عنوان راهی برای ایجاد ارتباط سریع درنظر بگیرند. برای مثال احساس تنهایی و نیاز به کسب اعتبار بیش از حد می تواند فرد را به سمت خودافشایی سوق دهد.

5-باور به متقابل بودن خودافشایی یکی از عوامل مهمی است که فرد بسیاری از اطلاعات خود را درمیان می گذارد. برای مثال شما ممکن است به این امید که طرف مقابل نیز مثل شما خودافشایی کند اطلاعات غیرضروری خود را افشا کنید.

مدیریت صحیح خودافشایی در قرارهای آشنایی

1- قبل از قرار ملاقات، مسائل و موضوعاتی را به عنوان “پرچم های قرمز” در نظر بگیرید. در واقع این‌ پرچم های قرمز جز مواردی تلقی می شوند که دوست ندارید آنها را با کسی درمیان بگذارید. توصیه می‌کنیم به تجربیات گذشته فکر کنید. موضوعاتی را که در تعاملات خود از بحث درباره‌شان پشیمان شدید را شناسایی کنید تا در مکالمات آینده از پرداختن به آن‌ها دوری کنید. همچنین، موضوعاتی که درباره آن‌ها احساس راحتی می‌کنید را می توانید، شناسایی کنید و آنها را با طرف مقابل به اشتراک بگذارید.

2-از به اشتراک گذاشتن هر موضوعی در اوایل دوران آشنایی پرهیز کنید؛ مگر موضوعاتی که بر آینده روابط شما تاثیرات کلیدی دارد. برای مثال در صورتی که همه مسائل گذشته خود را بازگو کنید، ممکن است که طرف مقابل آن موضوع را جز کلیت شخصیت شما تلقی کند. گاهی نسبت به موضوعی که اشاره کردید نگرش انعطاف پذیری پیدا کند. در واقع نحوه ارائه خود در جلسات اولیه می تواند یک تصور اولیه ای را از شما شکل دهد و بعدا تلاش برای تغییر نگرش در طرف مقابل دشوار شود.

3- گفت و گوی خود را با سوالاتی آغاز کنید که طرف مقابل بتواند آن را به شما شرح دهد. توصیه می کنیم از پرسیدن سوالاتی که جواب آن ها به صورت بله یا خیر هست، اجتناب کنید. به بیان دیگر بعضی وقت ها (نه همیشه) لازم است که توپ را در زمین طرف مقابل بیندازید. این موضوع می تواند از میزان استرسی که بابت خودافشایی متحمل می شوید را کم کند. در واقع تمرکز بر روی دیدگاه طرف مقابل می تواند میزان فشار بر روی شما را کاهش دهد.

4-به طور دقیق به صحبت های طرف مقابل گوش دهید. گوش دادن فعال نقش مهمی در فرایند مدیریت خودافشایی دارد. توجه خود را به صحبت های طرف مقابل معطوف کنید. تمرکز خود را حفظ کنید و سعی کنید حدالمقدور حواس شما پرت نشود. به نشانه های کلامی و غیرکلامی طرف مقابل توجه کنید. وقتی که طرف مقابل موضوعی را تعریف می کند دقت نمایید و آنچه را که از صحبت های او فهمیدید را به صورت خلاصه به او بیان کنید. همچنین سوالاتی بپرسید که نشان می‌دهد شما به موضوعاتی را که او مطرح می کند علاقه مند هستید.  

جمع بندی

یکی از موضوعات مهم در قرار ملاقات پیش از ازدواج، موضوع خودافشایی است. خودافشایی تا حد متعادلی برای پیشبرد رابطه نیاز است. با این حال در صورتی که در استفاده از آن افراط کنید چالش هایی را برای شما ایجاد می کند. اضطراب بیش از حد، حساسیت نسبت به طرد ، نیاز به کسب اعتبار بیش از حد و…زمینه ساز افزایش خودافشایی است.

  برای مدیریت صحیح خودافشایی پیشنهاد می کنیم موضوعاتی که می‌خواهید درباره آن بحث کنید را طبقه بندی نموده و درباره گفتن آنها تصمیم بگیرید. به پیامدهای منفی خودافشایی بیش از حد توجه کنید. در دوران آشنایی به نشانه های کلامی و غیرکلامی طرف مقابل توجه کنید. با دقت در نکاتی که اشاره کردیم می‌توانید قرارهای آشنایی تان را به خوبی مدیریت نمایید. همچنین می توانید با طرف مقابل ارتباط قوی‌تر و معنادارتری را ایجاد نمایید. علاوه بر این، اضطراب خود را بهتر مدیریت خواهید کرد، در مورد موضوعاتی که به آن‌ها اهمیت می‌دهند بینشی کسب خواهید کرد.

تمرین:

فکر میکنید چه موضوعاتی ممکن است شما را در صحبت های اول آشنایی دچار چالش خودافشایی کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

20 − 13 =

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://haminyar.ir/?p=21848