علیرضا یونچی – ژن‌خوب‌ها بیکار نیستند؟

علیرضا یونچی، کارآفرین و فعال اقتصادی در این گفت‌وگو میهمان برنامه حامین است. مخاطب او افرادی هستند که برای یافتن شغل و کسب درآمد به راهنمایی و تلنگر نیاز دارند. به گفته یونچی برای گام اول باید از خودتون بپرسید در چه زمینه شغلی مهارت دارید. همچنین توجه به شرایط کنونی امری ضروری است چراکه اگر از هوش مصنوعی و از تکنولوژی امروزی آگاهی نداشته باشیم مانند اصحاب کهف از دنیا عقب می‌مانیم.

برای رسیدن به جایگاه مورد نظر باید اهل حرفه بود پس زمانی می‌توانیم از شغل دلخواه حرف بزنیم که در زمینه کاری مورد نظر دانش، مهارت و تجربه لازم را داشته باشیم تا بتوانیم به نسبت داشته‌های خود متوقع باشیم. به همین منظور لازم است تا از بین شش هزار و ۱۰۰ عنوان شغلی سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای، سیصد و ۸۹ عنوان از مشاغل خانگی یا رشته‌های دانشگاهی مهارتی را یاد بگیریم. برای افرادی که به حرفه یا فنی تسلط ندارند پیشنهاد می‌کنیم از میان مشاغلی که وجود دارد، یک عنوان شغلی را انتخاب و نسبت به آموختن آن همت کنند.

یونچی در بین صحبت‌های خود بر این باور است که نمی‌توان صرفا به دلیل علاقه به حوزه‌ای مانند پزشکی انتظار داشته باشیم تا چنین شغلی را بدون داشتن مهارت در اختیار ما قرار دهند. در همین راستا باید گفت که نوع برخورد و پوششی که انتخاب می‌کنیم متمایز از شرایط کسب‌وکار است. برای مثال؛ نمی‌توان با تیشرت پاره وارد کار تولیدی شد، زیرا صاحب کسب‌وکار در نگاه اول اینگونه برداشت می‌کند که فرد متقاضی بی‌نظم است. 

این کارآفرین باتجربه می‌گوید: «اگر از حقوق و درآمد خود ناراضی هستیم باید بررسی کنیم چه میزان مهارت و بازدهی داریم. هنگامی که نمی‌توانیم نیاز کارفرما را در زمینه‌‌ای مشخص برطرف کنیم، نباید انتظار بالایی داشته باشیم. برای اینکار می‌بایست مهارت و توانمندی خود را برای کارفرما به نمایش بگذاریم و برای کسب شغل مورد نظر از خود جسارت و توانمندی نشان دهیم.» او به افرادی که قصد مهاجرت دارند می‌گوید: «مهاجرت گزینه مطلوبی برای رهایی از شرایط فعلی نیست. پیشنهاد می‌کنم با کسب مهارت و افزایش توانمندی وارد حیطه کاری شوید تا بتوانید نیازی را در جامعه برطرف کنید.» 

یونچی در این برنامه به عناوین شغلی آینده دنیا گریزی می‌زند و اینگونه ادامه می‌دهد: «سرفصل‌ عناوین شغلی آینده دنیا حدود ۱۴۰ مورد است. آمارها نشان می‌دهد در طول پنج سال گذشته حدود ۵۰ هزار عنوان شغلی وجود داشته که این تعداد در اردیبهشت امسال به کم‌تر از ۱۷ هزار رسیده است.» او عمده روزی را در کسب‌وکار آزاد می‌داند و به مخاطبان خود پیشنهاد می‌دهد: «سعی کنید روزی خود را نفروشید.» او همچنین به روحیه کاری و زحمتکش تاکید می‌کند به طوری که ژن خوب به فردی زحمت‌کش و کاری می‌گویند که برای جامعه مفید است، اما در مقابل نیز ژن تنبل قرار دارد که مهارت و شغلی ندارد. این صحبت‌های پرنکته را فردی می‌گوید که کوله باری از تجربه و مهارت را به دنبال خود دارد بنابراین برای بهره‌مندی از این تجارب ناب و دست اول کافی است به ویدئو کامل آن سر بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

16 + چهار =