چگونه پیشنهاد ازدواج را جواب دهیم؟
چگونه پیشنهاد ازدواج را جواب دهیم؟

9 دقیقه

محمد سجاد غفوری

محمد سجاد غفوری

در اغلب جوامع و فرهنگ ها رسم بر این است که پیشنهاد ازدواج از طرف پسر و یا خانواده او صورت می گیرد. از طرف دیگر نحوه جواب به پیشنهاد ازدواج یکی از حساس‌ترین تصمیماتی می باشد که غالب دختران با آن گریبانگیر هستند.

  در چگونگی پاسخدهی به پیشنهاد ازدواج تفاوت های فردی زیادی را مشاهده می‌کنیم. فاکتورهای متعددی مانند سن، فرهنگ، تحصیلات، وضعیت اقتصادی و… در نحوه مواجهه با این قضیه تاثیرگذار است. فاکتورهای گوناگون فردی و اجتماعی در دوران کنونی، نحوه جواب به پیشنهاد ازدواج را به چالش مهمی تبدیل کرده است. پاسخ به پیشنهاد ازدواج به صورت منفی یا مثبت دریافت می شود. البته جواب تایید به پیشنهاد ازدواج دارای مراحل مختلفی می‌باشد که از تمایل به ادامه قرار آشنایی شروع شده و تا هنگام عقد ادامه دارد. تمرکز مقاله حاضر بر روی این موضوع است که در دوران اولیه آشنایی چگونه می‌توانیم به درستی با پیشنهاد ازدواج مواجه شویم؟

با مطالعه این مقاله پاسخ پرسش های زیر را دریافت خواهید کرد:

1- رایج ترین چالش های دریافت پیشنهاد ازدواج چیست؟

2- رایج‌ترین دلایل برای قبول یا رد پیشنهاد ازدواج چه مواردی است؟

3- قبل از جواب به پیشنهاد ازدواج چه راهکارهایی را اتخاذ کنیم؟

4- بعد از جواب به پیشنهاد ازدواج چه راهکارهایی را اتخاذ کنیم؟

چالش های رایج دریافت پیشنهاد ازدواج

پاسخ به پیشنهاد ازدواج مسائل و جنبه های خاص خود را به همراه دارد که لازم است مورد توجه قرار بگیرد. برخی از متداول ترین چالش های رایج در دریافت پیشنهاد ازدواج عبارت اند از:

1-ایده آل گرایی در انتخاب همسر: برخی در انتخاب همسر دچار ایده آل گرایی هستند. ایده‌آل‌گرایی و سخت گیری در انتخاب همسر باعث می شود که فرد معیارها و انتظارات غیرواقع‌گرایانه‌ای از طرف مقابل داشته باشند. در این شرایط برخی ممکن است خواستگارهای زیادی را رد کنند و دچار پیامدهای منفی روانشناختی شود.

2-تأثیر منفی بر احساسات و روابط: گاهی پاسخ منفی به پیشنهاد طرف مقابل می‌تواند احساسات و نگرش منفی برجای بگذارد. مخصوصا وقتی که جواب رد به صورت سنجیده نباشد. گاهی هم جواب تایید اولیه ممکن است طرفین را دچار تعلق و دلبستگی پیش از موعد نموده و دو طرف را گریبانگیر نماید.

3-تاثیر رسانه ها و شبکه های اجتماعی: رسانه‌ها معمولاً الگوهای خاصی از ازدواج را ترویج می‌دهند که تأثیر زیادی بر تصورات و انتظارات فردی برجای می‌گذارد. فیلم‌ها، سریال‌ها و شبکه‌های اجتماعی، گاهی تصویری ایده‌آل یا منفی از ازدواج را در ذهن جوانان ایجاد می‌کند.

4-فشارهای محیطی و خانوادگی: برخی خانواده ها انتظارات شان را به فرزندان خود تحمیل می کنند. برای مثال با اصرار بیش از حد خود، فرزندشان را با ازدواج با فرد موردنظر ترغیب می کنند. یا او را ازدواج با فرد مورد علاقه خود باز می دارند. در چنین شرایطی فرد ممکن است ازدواج ناموفقی را تجربه کند.

5-نگرانی مزمن درباره آینده: برخی هنگام دریافت پیشنهاد ازدواج ممکن است یکسری از دغدغه ها و نگرانی های مزمنی به سراغ شان بیاید. از جمله نگرانی بیش از اندازه در مورد تبعات تصمیم و تغییرات احتمالی در زندگی. در صورتی که این نگرانی ها کنترل نشود چالش مهمی برای ازدواج به وجود می آورد.

رایج‌ترین دلایل برای قبول یا رد پیشنهاد ازدواج

  1. قبول یا رد پیشنهاد ازدواج از دیدگاه بسیاری از افراد دلایل مختلفی دارد. البته ممکن است در این زمینه استثناهایی وجود داشته باشد. برخی از مهم ترین آنها عبارت اند از:

    1-معیارهای مشابه: یکی از کلیدی ترین دلایل قبول پیشنهاد ازدواج، وجود معیارها و اهداف مشترک در زندگی است. از طرفی در بسیاری از مواقع رد پیشنهاد در ازدواج ناشی از عدم وجود معیارهای مشترک بین دو طرف می باشد. برخی از معیارهای مشترک عبارت اند از جهان بینی مشترک، وفاداری دوجانبه، خلقیات نزدیک به هم، فاصله سنی معقول و هماهنگی مشترک و …

    2- علاقه‌مندی: یکی از اصلی‌ترین دلایل برای قبول ازدواج، وجود عشق و احساس عمیق نسبت به طرف مقابل است. از طرفی هم بسیاری از دلایل رد پیشنهاد ازدواج به عدم شکل گیری حس مثبت نسبت به طرف مقابل برمی گردد.

    3-تناسب شخصیتی: اغلب افراد به دنبال همسری هستند که از لحاظ ویژگی های شخصیتی با آنها تناسب داشته باشد. برای مثال افراد معاشرتی تمایل دارند که همسر آینده آنها فرد برونگرایی باشد و ممکن است از ازدواج با افراد درونگرا دوری نمایند.

    4-تشابهات اقتصادی و اجتماعی: افرادی که از نظر طبقه اجتماعی مثل تحصیلات، سطح درآمد، مدرک تحصیلی و… فاصله کمتری از یکدیگر داشته باشند احتمال ازدواج آنها بیشتر است. از طرف دیگر میزان ازدواج دو فردی که از لحاظ طبقه اجتماعی و اقتصادی با یکدیگر تفاوت دارند، کمتر مشاهده می شود.

    5- تایید خانواده ها: تأیید و همراهی خانواده‌ها می‌تواند نقش بسزایی در تصمیم‌گیری برای پذیرش پیشنهاد ازدواج داشته باشد. از طرفی مخالفت خانواده ها مخصوصا در فرهنگ ما ممکن است امکان ازدواج را دشوارتر نماید.

راهکارهای قبل از جواب به پیشنهاد ازدواج

هنگامی که پیشنهاد ازدواج را دریافت می کنید توصیه می‌کنیم در بازه زمانی که باید به طرف مقابل پاسخ تان را ارائه دهید به نکات کلیدی زیر توجه نمایید. توجه به این موضوعات می‌تواند احتمال تجربه ازدواج موفق را در شما افزایش دهد.

1- هدف خود از ازدواج و تشکیل زندگی مشترک را مجددا ارزیابی کنید. از خود بپرسید که برای شروع زندگی مشترک آمادگی دارید. آیا از معیارها و انتظارات روشن برای ازدواج برخوردار هستید؟ آیا می توانید مسئولیت های زندگی مشترک را بپذیرید؟

2-شناخت خود را نسبت به طرف مقابل با دقت ارزیابی کنید. آیا با دلایل منطقی و قابل دفاع به طرف مقابل جواب تایید یا رد می دهید؟ به بیان دیگر آیا به اندازه کافی با خصوصیات طرف مقابل آشنا شده اید که براساس آن می توانید جواب دهید؟

3- احساسات خود را نسبت به طرف مقابل ارزیابی کنید. آیا نسبت به طرف مقابل احساس مثبتی دارید؟ آیا از روی اراده و میل خود به پیشنهاد طرف مقابل جواب مثبت می‌دهید یا اینکه سایرین در تصمیم شما مداخله می‌کنند؟

4-شرایط پیرامون خود را در تصمیم گیری تان در نظر بگیرید. برای پاسخ گویی به پیشنهاد ازدواج تکروی نکنید و لازم است در این خصوص دیدگاه خانواده تان را لحاظ کنید. همچنین تفاوت های فرهنگی و اجتماعی احتمالی را درنظر بگیرید و درباره تاثیرگذاری آنها بر زندگی مشترک تامل کنید.

6-جوانب بلندمدت پاسخ خود را ارزیابی کنید. برای مثال پاسخ بله یا خیر شما چه تغییراتی را در تعامل با خانواده و آینده تان ایجاد می‌کند؟

7-در تصمیم گیری عجله نکنید. قبل از اینکه به طرف مقابل پاسخ قطعی خود را ارائه بدهید زمان کافی را برای بررسی همه جوانب درنظر بگیرید. شتاب زدگی ممکن است به تصمیمات اشتباهی منجر شود.

8-مشورت بگیرید. گاهی اوقات دیدگاه های برخی از نزدیکان مورد اعتماد شما می تواند در تصمیم گیری به شما کمک کند. همچنین در صورت لزوم می توانید دیدگاه فرد متخصص را در این زمینه جویا شوید.

راهکارهای بعد از جواب به پیشنهاد ازدواج

در این شرایط لازم است به طرف مقابل نظر مثبت یا منفی خود را اعلام کنید و گام های موثری را بردارید. توصیه های زیر را پیشنهاد می کنیم.

1-در صورتی که پاسخ شما به پیشنهاد طرف مقابل مثبت بود لازم است در این خصوص راهبردهای مناسبی را به کار بگیرید. برخی از آنها عبارت اند از:

*قرارهای ملاقات متعددی را حداقل در بازه زمانی 6 ماهه ترتیب دهید که درباره انتظارات و معیارهای خود گفت و گو کنید. در واقع پس از کسب شناخت دقیق به زیر یک سقف بروید.

* لازم است که خانواده ها در جریان قرار بگیرند و برای آشنایی های بیشتر رفت و آمدهایی را در دستورکار قرار دهند. در این شرایط بهتر با فرهنگ و آداب و رسوم آنها آشنا خواهید شد.

* پیش از موعد از نظر عاطفی به طرف مقابل وابسته نشوید. درنظر بگیرید که با پیشرفت رابطه، به تدریج هیجانات مثبتی را نیز تجربه خواهید کرد، از این رو عجله نکنید.

2-وقتی که در مواجهه با پیشنهاد طرف مقابل پاسخ “نه” بدهید. در این شرایط لازم است که به توصیه های زیر توجه کنید:

* لازم است پاسخ منفی خود را با لحن قاطعانه و محترمانه به طرف مقابل ارائه بدهید. پاسخ قاطعانه از ایجاد سوتفاهمات احتمالی جلوگیری می کند.

* پاسخ “نه”  باید حساب شده باشد. چون برخی از پسران مخصوصا در خواستگاری های سنتی ممکن است پس از دریافت پاسخ  “نه” دیگر پیگیری نکنند.

* از دادن امید واهی به طرف مقابل خودداری کنید. اگر پاسخ شما منفی است، بهتر است به وضوح و بدون ابهام بیان شود تا طرف مقابل امید نابجا نداشته باشد. چنانچه فرصت بیشتری برای فکر کردن می خواهید آن را به طرف مقابل آن را مطرح کنید.

به صورت کلی فارغ از پاسخی که به طرف مقابل می دهید توصیه می کنیم که در بیان افکار و دیدگاه خود صداقت داشته باشید. همچنین در زمانی که قصد پاسخگویی دارید اطمینان حاصل کنید که در حالت روانشناختی مناسب و آرام قرار دارید.

نتیجه گیری

یکی از تصمیمیات کلیدی در فرایند ازدواج چگونگی جواب به پیشنهاد ازدواج است. دریافت پیشنهاد ازدواج ممکن است چالش های مختلفی را به همراه داشته باشد. ایده آل‌گرایی، عدم کنترل احساسات، تاثیرات شبکه های اجتماعی، فشارهای خانوادگی و نگرانی مزمن درباره آینده از چالش های مهم آن هستند. معیارهای مشابه، حس علاقه، تناسب شخصیتی، تشابهات اقتصادی و اجتماعی و تایید خانواده از رایج ترین دلایل قبول یا رد پیشنهاد ازدواج است. قبل از پاسخ گویی به پیشنهاد ازدواج توصیه می کنیم که هدف خود از ازدواج را شناسایی کنید. شناخت خود نسبت به طرف مقابل را ارزیابی نمایید. ببینید حس شما نسبت به طرف مقابل چیست. شرایط پیرامون خود را در تصمیم گیری لحاظ کنید. جوانب بلند مدت پاسخ خود را ارزیابی کنید. در تصمیم گیری شتاب نکنید. پس از پاسخگویی به پیشنهاد ازدواج توصیه می کنیم که در بیان دیدگاه خود صداقت داشته باشید و در موقعیت مطلوبی باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

چهار + 7 =

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://haminyar.ir/?p=22282