تعهد ستون ازدواج موفق
Shaunti Feldhahn
لوگو

Commitment is the pillar of a successful marriage

چند ستون ازدواج موفق

5 دقیقه

علیرضا بهرام بیگ

علیرضا بهرام بیگ

شاید تصور کنید که احساسات مثبت مانند دوست داشتن، خوش‌بودن و موارد دیگر به‌طور طبیعی و خودکار در روابطی مانند ازدواج اتفاق می‌افتد، درصورتی‌که این باور تا حدی اشتباه است و باید توجه داشته باشیم که ما باید بر روابطمان کار کنیم و تلاش نماییم تا احساسات مثبت در آن اتفاق بیفتد. یکی از مواردی که خودبه‌خود در ازدواج پیش نمی‌رود و باید بر روی آن کار کرد، مسئله تعهد در ازدواج است که باید هر دو نفر برای شکل‌گیری آن در زندگی مشترکشان تلاش نمایند. شانتی فلدهان، نویسنده و فارغ‌التحصیل از دانشگاه هاروارد، مطالبی را در مورد تعهد در ازدواج بیان کرده است که در این مقاله به بررسی صحبت‌های ایشان می‌پردازیم.

مسیر مطالعه مقاله

1) بنای ازدواج بر روی سنگ تعهد است یا شن و ماسه احساسات؟

2) تعهد در ازدواج چیست؟

* تعهد یک عهد شکست ناپذیر است

* تعهد مستلزم استقامت و پایداری است

* تعهد توجه به امور مثبت ازدواج است

* راهکار حفظ تعهد در ازدواج

بنای ازدواج بر روی سنگ تعهد است یا شن و ماسه احساسات؟

 آیا تا به حال دقت کرده‌اید که خانه‌هایی ساحلی که بر روی صخره و سنگ بنا شده‌اند، چه تفاوتی با خانه‌هایی که بر روی شن و ماسه بنا شده‌اند، در برابر طوفان‌های ساحلی دارند؟ در واقع باید بگوییم تلاش برای ساختن تعهد در ازدواج، مانند ساختن خانه‌ای مستحکم و قوی بر روی سنگ و صخره ساحلی در برابر سختی‌ها و مشکلات زندگی مشترک است. این تعهد است که باعث می‌شود زندگی مشترک در برابر موج حوادث و سختی‌های پیش روی زوجین، پایدار و حفظ شود. در همین مورد، شانتی فلدهان از زندگی یکی از مراجعانش می‌گوید؛ در طی یک دوره پنج ساله، یکی از دوستان صمیمی برای من ایمیل‌هایی ارسال کرد که در مورد مشکلات ازدواج با همسرش به اشتراک گذاشت. او از پیام‌های روزانه‌ای که می‌نوشت، “دیگر نمی‌توانم این ازدواج را تحمل کنم!” به ایمیل‌هایی که می‌گوید: «او هدیه‌ای برای من است.» تغییر پیدا کرد. چه چیزی باعث تغییرات در زندگی مشترک او شد؟ عزم و تلاش او برای ساختن خانه‌ای بر روی سنگ و صخره… همان‌طور که او اکنون می‌گوید، “یک ازدواج موفق ارتباط کمی با شرایط دارد و ارتباط زیادی با عزم و تلاش راسخ دارد. یعنی این‌که بتوانید کلمه طلاق را از دایره لغات خود حذف کنید و به جای آن تلاش برای ساختن تعهد را جایگزین کنید.

تعهد در ازدواج چیست؟

تعهد، تصمیمی آگاهانه برای حفظ و داشتن یک ازدواج مادام‌العمر است. تعهد به این معناست که صرف‌نظر از این‌که همسرتان تا چه اندازه به وظایف و نقش‌های خود واقف است و آن‌ها را انجام می‌دهد و به‌طور کلی تا چه اندازه از همسرتان راضی هستید، به آن فرد وفادار بمانید.

تعهد شامل عناصر مختلفی است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

تعهد یک عهد شکست ناپذیر است

بدانید که ازدواج یک عهد شکست‌ناپذیر در برابر خداوند است. در واقع، ازدواج قراردادی نیست که به راحتی شکسته شود، بلکه یک قرارداد الزام‌آور و دائمی است. درست همان‌طور که عهدی با خداوند می‌بندید و به آن پایبند هستید، ازدواج نیز یک عهد، قول و قرار برای همیشه است.

تعهد مستلزم استقامت و پایداری است

ما اغلب اجازه می‌دهیم احساساتمان اعمال و رفتارهایمان را هدایت کنند؛ اما باید در ازدواج حواسمان باشد که ممکن است زمان‌هایی وجود داشته باشد که احساسات منفی مانند خشم و غم و… را تجربه کنیم. به همین خاطر باید دقت کنیم که تصمیمی نگیریم که صرفاً مبتنی بر احساسات باشد و از منطق دور باشد. در اینجا، تعهد به شما کمک می‌کند که تصمیمی مبتنی بر منطق بگیرید و زندگی مشترک خود را حفظ کنید. در واقع، تعهد کلید عشق پایدار در ازدواج است.

تعهد توجه به امور مثبت ازدواج است

تلاش کنید به جای نکات منفی، بر نکات و ویژگی‌های مثبت همسرتان تمرکز کنید. همچنین، به جای ایراد گرفتن از همسرتان، بر نقاط ضعف خودتان تأکید بورزید. به عنوان پیشنهاد، اگر از ازدواج خود ناراضی هستید، این چالش را امتحان کنید: برای ۳۰ روز آینده، هیچ چیز منفی در مورد همسرتان نگویید. نه به او و نه به شخص دیگری. هر روز چیزی را پیدا کنید که بتوانید از همسرتان قدردانی نمایید و آن را به زبان بیاورید. تمرکز بر هر چیزی که از رابطه‌تان ستودنی است، قدرت تغییر رابطه‌تان را دارد. وقتی خودمان را بررسی می‌کنیم و برای تغییر تلاش می‌کنیم، اغلب بهترین‌ها را در همسرمان نیز خواهیم دید.

راهکار حفظ تعهد در ازدواج

آماری که اغلب ذکر می‌شود مبنی بر اینکه ۵۰ درصد ازدواج‌ها به طلاق ختم می‌شود، گمراه‌کننده است. مطالعات فراوانی نشان داده‌اند که زوج‌هایی که ایمان به خداوند نسبتا خوبی دارند، تعهد زناشویی قوی‌تری نیز دارند. این زوج‌ها به مراتب زمان‌های زیادی را در اماکن مذهبی به سر می‌برند. یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که کسانی که به کلیسا می‌روند و با هم دعا می‌کنند، میزان طلاق بسیار کمتری دارند. برد ویلکاکس از دانشگاه ویرجینیا دریافت که داشتن باورهای مذهبی احتمال طلاق را بین ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش می‌دهد. در حالی که متأسفانه آمار طلاق هنوز بالاست، وقتی دعا را به ترکیب باورهای مذهبی اضافه کنید، افکار طلاق به شدت کاهش می‌یابد. یک نظرسنجی در سال ۱۹۹۸ توسط شورای خانواده جورجیا نشان داد که در میان زوج‌هایی که هر هفته با هم دعا می‌کنند، تنها ۷ درصد به طور جدی به طلاق فکر کرده‌اند. برعکس، ۶۵ درصد از کسانی که هرگز با هم نماز نخوانده‌اند، به طلاق فکر کرده‌اند.

جمع بندی

در این مقاله در مورد تعهد در ازدواج و همچنین در مورد ساختن آن صحبت کردیم. بیان کردیم که تعهد به عنوان یک ستون برای حفظ رابطه و ازدواج عمل می کند و نبود آن زندگی زوجین را از بین خواهد برد. توجه داشته باشید که ساختن تعهد امری زمان بر و نیاز به صبر دارد و هیچ ازدواجی در مدت خیلی کوتاه به تعهد نمی رسد مگر پس از گذشت زمان.

دیدگاهتان را بنویسید

3 × سه =

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://haminyar.ir/?p=22376