ازدواج سلبریتی ها
آنچه در ادامه خواهید خواند
1) روایتهای متفاوت سلبریتیها از ازدواج
2) چرایی روایتهای افراطی و تفریطی از سوی سلبریتیها
3) نگاه واقع گرایانه به ازدواج به چه صورتی است؟
روایتهای متفاوت سلبریتیها از ازدواج
در این بخش به این نکته می پردازیم که افراد سلبریتی و مشهور چه روایت هایی از ازدواج و زندگی مشترک برای مردم بیان کرده اند و سبک زندگی آنها چگونه سبب ایجاد دوقطبی نگاه کمال گرایانه و نگاه وحشت انگارانه به ازدواج شده است.
برخی سلبریتیها با انتشار عکسهای بینقص و لحظات عاشقانه در شبکههای اجتماعی یا خلق آثار هنری مثل فیلمها و سریالهایی که ازدواج را کاملاً رویایی و بدون مشکل نشان میدهند، تصویری ایدهآل و دستنیافتنی از زندگی زناشویی به نمایش میگذارند. در این دیدگاه، ازدواج به عنوان هدفی کمالگرایانه معرفی میشود که در آن همه چیز در بهترین حالت خود قرار دارد. چنین تصویری باعث میشود مخاطبان تصور کنند که در یک ازدواج سالم هیچگاه چالشی پیش نمیآید، و هر لحظه آن پر از عشق و شادی است.
این کمالگرایی، انتظارات غیرواقعی ایجاد میکند و باعث میشود افراد عادی در زندگی خود احساس نارضایتی کنند، چون واقعیت زندگی آنها با این تصاویر بینقص و فیلترشده هماهنگ نیست. به عنوان مثال می توانیم به جشن های عروسی و تجملگرایی و نمایش زندگی لوکس سلبریتی ها اشاره کنیم. این افراد به صورتی زندگی مشترک را نشان می دهند که انگار هیچ گونه مسئله و دغدغه ای از زندگی مشترک بین زوجین وجود ندارد.
شاید از خود بپرسید این افراد به چه شکل این نگاه کمال گراینه را ترویج میدهند؟ این افراد از طریق نمایش زندگی روزمره بهصورت رؤیایی، انتشار عکسها و ویدئوهای عاشقانه و لوکس، برگزاری جشنهای سالگرد و مراسمهای ویژه و پوشش دادن آنها در رسانهها و موارد دیگر نگاه کمال گرایانه در ذهن مخاطبان خود ایجاد می کنند. نمایش نامه کلاسیک رومئو و ژولیت مصداق بارز یک عشق رویایی را نشان میدهد که با واقعیت زندگی های مشترک زن و شوهر ها متفاوت است. همچنین سریال های ایرانی مانند گردن زنی و دل فیلم هایی هستند که نشان دهنده زندگی همسرانی است که در ثروت مالی غیر قابل تصور اند و به انجام رفتار هایی دست میزنند که خارج از عرف خانواده های ایرانی است.
در مقابل برخی از سلبریتی ها با بزرگنمایی چالشها و مشکلات زندگی زناشویی و تمرکز بیش از حد بر روی جنبههای منفی آن، تصویری سیاه و ناامیدکننده از ازدواج ارائه میدهند. این نوع نگاه، ازدواج را بهعنوان رابطهای پرتنش و طاقتفرسا و گاهی بیثبات معرفی میکند و در کارهای رسانه ای، تصویری و نمایشی نیز قابل رویت است. به عنوان مثال فیلم ها و پادکست های ایرانی مانند؛ چهارشنبه سوری، زندگی خصوصی، سعادت آباد و رادیو مرز آثاری هستند که به مواردی مانند خیانت، شک، بیاعتمادی، دروغ گویی و تبعات تعهد قانونی در درون ازدواج می پردازند.
در چنین آثاری، ازدواج به عنوان مجموعهای از مشکلات و تنشها نشان داده میشود؛ جدالهای بیپایان، خیانتها، اختلافات حلنشدنی و سردی روابط از جمله مضامینی هستند که با آنها به ترسیم سیاه از ازدواج پرداخته میشود. همچنین برای برخی از آنها، روابط شخصی و عاطفی با همسرانشان به میدان درگیریهای حقوقی، رسانهای و اجتماعی تبدیل میشود که این خود به گسترش نوعی نگاه منفی و حتی ترسناک نسبت به ازدواج کمک میکند.
این سیاه نمایی ها در مورد ازدواج از طریق راه هایی به مانند صحبت درباره تجربیات تلخ و عوارض روانی، انتشار عمومی اختلافات و چالشها در رسانهها و سوء استفاده و اعمال فشار از طریق شبکههای اجتماعی بر خانواده برای اعتراض یا گلایه از همسر صورت میگیرد.
در این بخش میخواهیم به این موضوع بپردازیم که چرا از سوی سلبریتی ها این گونه روایت های افراطی و تفریطی صورت میگرد و انگیزه آنان از انجام این عمل چیست؟
به نظر میرسد که دلایل آنها این باشد که:
جلب توجه و تأثیرگذاری: برخی از سلبریتیها ممکن است به دلیل تأثیرگذاری بر مخاطبان و افزایش محبوبیت، دست به تولید آثاری بزنند که هدفشان صرفا دیده شدن از سوی مردم باشند. کسب دنبال کنندگان در فضای اینستاگرام، لایک و بازدید گرفتن و مواردی از این دست می تواند هر کدام انگیزه تولید چنین موضوعاتی باشد. در واقع سیاه نمایی هایی به مانند این که ازدواج مانع پیشرفت پسران می شود و یا ازدواج دختران در خانه حبس می کند همگی می تواند نشان دهنده برخورد افراطی با ازدواج باشد. همچنین اخیرا بلاگر ها در فضای اینستاگرام اقدام به پخش فیلم هایی از زندگی مشترکشان می کنند و به نوعی نشان میدهند که انگار در زندگی چالش و سختی را تجربه نمی کنند.
جهتدهی به دیدگاه مخاطبان و توجه رسانهها: رسانهها و سلبریتیها به طور متقابل به هم وابستهاند. گاه انتشار داستانهای افراطی و تفریطی به دلیل جذب توجه رسانهها صورت میگیرد و در نهایت به شهرت و محبوبیت سلبریتیها کمک میکند.
استفاده از ازدواج و زندگی شخصی برای افزایش فروش و بازاریابی: برخی سلبریتیها زندگی زناشویی و ازدواج خود را بهعنوان وسیلهای برای تبلیغات استفاده میکنند. آنها ممکن است با افراط در نمایش مشکلات زناشویی یا بهتصویرکشیدن لحظات عاشقانه و رؤیایی، توجه عمومی را به خود جلب کرده و محصولات مرتبط با زندگی شخصی یا برندهای تجاری خود را تبلیغ کنند.
نگاه واقع گرایانه به ازدواج به چه صورتی است؟
ازدواج، برخلاف تصویری که گاه در رسانهها و از سوی برخی سلبریتیها ارائه میشود، نه کاملاً رویایی و بینقص است و نه چالشبرانگیز و منفی. نگاه واقعگرایانه به ازدواج، این نهاد را به عنوان پیوندی پیچیده و چندبعدی میشناسد که با فراز و نشیبها و موفقیتها و چالشهای خاص خود همراه است. ازدواج موفق نیازمند تلاش، همدلی و سازگاری است و مستلزم این است که زوجین با درک تفاوتها و چالشهای یکدیگر، به دنبال بهبود زندگی مشترک خود باشند.در واقع، ازدواج نیازمند انعطاف، درک و سازگاری است و موفقیت آن بستگی به این دارد که زوجها تا چه اندازه بتوانند در رویارویی با چالشها یکدیگر را حمایت کنند و در لحظات شاد و سخت زندگی در کنار هم بمانند. موفقیت در ازدواج به عواملی چون ارتباط مؤثر، احترام متقابل، پشتیبانی عاطفی، انعطافپذیری و اهداف مشترک بستگی دارد؛ این موارد پیوند زوجها را عمیقتر و ارتباطشان را پایدارتر میکند. در مقابل، عواملی مانند عدم ارتباط کافی، اختلافات فرهنگی و ارزشی، ناتوانی در پذیرش تغییرات، فشارهای اقتصادی و بیتعهدی میتوانند باعث شکست ازدواج شوند و به فاصله عاطفی، بیاعتمادی و در نهایت جدایی بی انجامند.
جمع بندی
به صورت مجموع ازدواج چیزی نیست که بشود آن را کاملاً رویایی یا وحشتناک دانست؛ بلکه ترکیبی از لحظات خوب و بد است و نیاز به همدلی، انعطاف و تلاش مشترک دارد. سلبریتیها معمولاً تصویرهایی اغراقشده از ازدواج ارائه میدهند یا آن را کاملاً ایدهآل و بینقص نشان میدهند یا پر از مشکل و چالشهای ترسناک. این تصاویر میتوانند انتظارات غیرواقعی در ما ایجاد کنند؛ بعضیها را از ازدواج بترسانند و بعضیها را در آرزوی یک زندگی غیرقابلدسترس نگه دارند. اما اگر با دیدی واقعبینانه به ازدواج نگاه کنیم و برای درک، تفاهم و حمایت از همسرمان تلاش کنیم، میتوانیم زندگی مشترک سالم و پایداری بسازیم و با چالشهایش هم کنار بیاییم.
vaghean hamintore